• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolans flera funktioner - En studie av föräldrars uppfattningar om förskolans roll för barnet, föräldrarna och samhället

Abstract
Syftet är att undersöka hur föräldrar, främst kvinnor, kan kommunicera den betydelse och roll som förskolan kan ha. Genom samtalsintervjuer tar vi reda på hur föräldrar talar om förskolan utifrån barnets, föräldrarnas respektive samhällets perspektiv, samt vilken av dessa som väger tyngst kring frågan vem förskolan är till för. Litteraturgenomgången visar på tre olika diskurser om förskolans funktion: dels förskolan som en plats med pedagogisk betydelse för barnet, dels förskolan som en viktig del i att föräldrar ska kunna arbeta, samt förskolans betydelse för samhället. För att analysera resultatet har ett diskursanalytiskt angreppssätt används med poststrukturalism som teoretisk utgångspunkt. Resultatet visar att föräldrarna har en tvetydig syn på förskolans betydelse och roll. I första hand kommunicerar de att förskolan är en plats där de kan lämna sina barn för att de ska kunna arbeta och på så sätt göra karriär och/eller försörja sig. Resultatet visar att förskolan är speciellt viktig för att just kvinnorna ska kunna arbeta utanför hemmet, vilket litteraturgenomgången visar inte har varit något självklart i mer än några årtionden. Resultatet visar även att föräldrarna i stor utsträckning också tar barnets perspektiv då de talar om förskolan. Att möta och kommunicera med föräldrar utgör en stor del av läraryrkets uppgifter. Speciellt i förskolan är den dagliga kontakten med föräldrar nödvändig och därför kan det också vara viktigt att kunna ta föräldrars perspektiv och möta dem utifrån vad förskolan kan ha för roll i just deras liv. Detta kan göra det väsentliga
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21596
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21596_1.pdf (251.1Kb)
Date
2009
Author
Schön, Elin
Sandström, Karin
Keywords
Barn
betydelse
f
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV