Förskolans flera funktioner - En studie av föräldrars uppfattningar om förskolans roll för barnet, föräldrarna och samhället
Sammanfattning
Syftet är att undersöka hur föräldrar, främst kvinnor, kan kommunicera den betydelse och roll som förskolan kan ha.
Genom samtalsintervjuer tar vi reda på hur föräldrar talar om förskolan utifrån barnets, föräldrarnas respektive
samhällets perspektiv, samt vilken av dessa som väger tyngst kring frågan vem förskolan är till för.
Litteraturgenomgången visar på tre olika diskurser om förskolans funktion: dels förskolan som en plats med
pedagogisk betydelse för barnet, dels förskolan som en viktig del i att föräldrar ska kunna arbeta, samt förskolans
betydelse för samhället. För att analysera resultatet har ett diskursanalytiskt angreppssätt används med
poststrukturalism som teoretisk utgångspunkt. Resultatet visar att föräldrarna har en tvetydig syn på förskolans
betydelse och roll. I första hand kommunicerar de att förskolan är en plats där de kan lämna sina barn för att de ska
kunna arbeta och på så sätt göra karriär och/eller försörja sig. Resultatet visar att förskolan är speciellt viktig för att
just kvinnorna ska kunna arbeta utanför hemmet, vilket litteraturgenomgången visar inte har varit något självklart i
mer än några årtionden. Resultatet visar även att föräldrarna i stor utsträckning också tar barnets perspektiv då de
talar om förskolan. Att möta och kommunicera med föräldrar utgör en stor del av läraryrkets uppgifter. Speciellt i
förskolan är den dagliga kontakten med föräldrar nödvändig och därför kan det också vara viktigt att kunna ta
föräldrars perspektiv och möta dem utifrån vad förskolan kan ha för roll i just deras liv. Detta kan göra det väsentliga
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Schön, Elin
Sandström, Karin
Nyckelord
Barn
betydelse
f
Språk
sv