• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolans flera funktioner - En studie av föräldrars uppfattningar om förskolans roll för barnet, föräldrarna och samhället

Sammanfattning
Syftet är att undersöka hur föräldrar, främst kvinnor, kan kommunicera den betydelse och roll som förskolan kan ha. Genom samtalsintervjuer tar vi reda på hur föräldrar talar om förskolan utifrån barnets, föräldrarnas respektive samhällets perspektiv, samt vilken av dessa som väger tyngst kring frågan vem förskolan är till för. Litteraturgenomgången visar på tre olika diskurser om förskolans funktion: dels förskolan som en plats med pedagogisk betydelse för barnet, dels förskolan som en viktig del i att föräldrar ska kunna arbeta, samt förskolans betydelse för samhället. För att analysera resultatet har ett diskursanalytiskt angreppssätt används med poststrukturalism som teoretisk utgångspunkt. Resultatet visar att föräldrarna har en tvetydig syn på förskolans betydelse och roll. I första hand kommunicerar de att förskolan är en plats där de kan lämna sina barn för att de ska kunna arbeta och på så sätt göra karriär och/eller försörja sig. Resultatet visar att förskolan är speciellt viktig för att just kvinnorna ska kunna arbeta utanför hemmet, vilket litteraturgenomgången visar inte har varit något självklart i mer än några årtionden. Resultatet visar även att föräldrarna i stor utsträckning också tar barnets perspektiv då de talar om förskolan. Att möta och kommunicera med föräldrar utgör en stor del av läraryrkets uppgifter. Speciellt i förskolan är den dagliga kontakten med föräldrar nödvändig och därför kan det också vara viktigt att kunna ta föräldrars perspektiv och möta dem utifrån vad förskolan kan ha för roll i just deras liv. Detta kan göra det väsentliga
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21596
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21596_1.pdf (251.1Kb)
Datum
2009
Författare
Schön, Elin
Sandström, Karin
Nyckelord
Barn
betydelse
f
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV