• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att förändra barns beteende – en litteraturstudie om Supernanny-metoden i relation till den svenska förskoleverksamheten

Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ur ett förskoleperspektiv beskriva, analysera och diskutera de så kallade Supernanny-metoden i förhållande till sådant som barns demokratiseringsprocess samt lärande och utvecklande av etik. Huvudfrågan handlar om vad dessa metoder egentligen är, samt huruvida de kan anses vara förenliga med styrdokument, barnkonventionen samt aktuella vetenskapliga teorier om barns lärande och utveckling. Ämnet har inom ramen för uppsatsen behandlats genom litteraturstudier och resulterat i en genomgång av för ämnet centrala aspekter, såsom exempelvis genomgång av Supernanny-metoden, barnsyner, barnperspektiv, koppling till vetenskapliga teorier, styrdokument med mera. Då vi inte genomfört egna empiriska undersökningar har vi inom ramen för uppsatsen till viss del utgått från SVT-dokumentären Förgrymmade ungar, särskilda incidenter om bestraffning i förskolan som belysts i media, egna tidigare erfarenheter samt den allmänt pågående debatten om Supernanny-metoden i skolverksamheten. Resultatet av vår studie redovisas genom en analys och diskussion där det blir tydligt att Supernanny-metoden på flera plan strider mot såväl aktuella vetenskapliga teorier om barns lärande och utveckling som styrdokument och barnkonventionen. Metoder som time-out går exempelvis emot läroplanens konstaterande av förskolan som demokratisk arena samt barnkonventionens artikel om att konventionsstaterna skall säkerställa att inga barn utsätts för bestraffning eller annan kränkande behandling. Vi
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21600
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21600_1.pdf (384.3Kb)
Date
2009
Author
Kreus, Alexandra
Mårtensson, Pernilla
Ström, Lina
Keywords
Supernanny
time-out
F
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV