• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att förändra barns beteende – en litteraturstudie om Supernanny-metoden i relation till den svenska förskoleverksamheten

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ur ett förskoleperspektiv beskriva, analysera och diskutera de så kallade Supernanny-metoden i förhållande till sådant som barns demokratiseringsprocess samt lärande och utvecklande av etik. Huvudfrågan handlar om vad dessa metoder egentligen är, samt huruvida de kan anses vara förenliga med styrdokument, barnkonventionen samt aktuella vetenskapliga teorier om barns lärande och utveckling. Ämnet har inom ramen för uppsatsen behandlats genom litteraturstudier och resulterat i en genomgång av för ämnet centrala aspekter, såsom exempelvis genomgång av Supernanny-metoden, barnsyner, barnperspektiv, koppling till vetenskapliga teorier, styrdokument med mera. Då vi inte genomfört egna empiriska undersökningar har vi inom ramen för uppsatsen till viss del utgått från SVT-dokumentären Förgrymmade ungar, särskilda incidenter om bestraffning i förskolan som belysts i media, egna tidigare erfarenheter samt den allmänt pågående debatten om Supernanny-metoden i skolverksamheten. Resultatet av vår studie redovisas genom en analys och diskussion där det blir tydligt att Supernanny-metoden på flera plan strider mot såväl aktuella vetenskapliga teorier om barns lärande och utveckling som styrdokument och barnkonventionen. Metoder som time-out går exempelvis emot läroplanens konstaterande av förskolan som demokratisk arena samt barnkonventionens artikel om att konventionsstaterna skall säkerställa att inga barn utsätts för bestraffning eller annan kränkande behandling. Vi
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21600
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21600_1.pdf (384.3Kb)
Datum
2009
Författare
Kreus, Alexandra
Mårtensson, Pernilla
Ström, Lina
Nyckelord
Supernanny
time-out
F
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV