dc.description.abstract | Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ur ett förskoleperspektiv beskriva,
analysera och diskutera de så kallade Supernanny-metoden i förhållande till sådant
som barns demokratiseringsprocess samt lärande och utvecklande av etik.
Huvudfrågan handlar om vad dessa metoder egentligen är, samt huruvida de kan
anses vara förenliga med styrdokument, barnkonventionen samt aktuella
vetenskapliga teorier om barns lärande och utveckling. Ämnet har inom ramen för
uppsatsen behandlats genom litteraturstudier och resulterat i en genomgång av för
ämnet centrala aspekter, såsom exempelvis genomgång av Supernanny-metoden,
barnsyner, barnperspektiv, koppling till vetenskapliga teorier, styrdokument med
mera. Då vi inte genomfört egna empiriska undersökningar har vi inom ramen för
uppsatsen till viss del utgått från SVT-dokumentären Förgrymmade ungar, särskilda
incidenter om bestraffning i förskolan som belysts i media, egna tidigare erfarenheter
samt den allmänt pågående debatten om Supernanny-metoden i skolverksamheten.
Resultatet av vår studie redovisas genom en analys och diskussion där det blir tydligt
att Supernanny-metoden på flera plan strider mot såväl aktuella vetenskapliga teorier
om barns lärande och utveckling som styrdokument och barnkonventionen. Metoder
som time-out går exempelvis emot läroplanens konstaterande av förskolan som
demokratisk arena samt barnkonventionens artikel om att konventionsstaterna skall
säkerställa att inga barn utsätts för bestraffning eller annan kränkande behandling. Vi | sv |