• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lek och rörelse i skolan En explorativ studie av elever och lärare i Uganda och Sverige

Sammanfattning
______________________________________________________________________________ Syfte Syftet med detta arbete är att studera barns lek och rörelse i skolan i Uganda och Sverige. Vi vill undersöka om materialtillgång, metod och miljö skiljer sig länderna emellan när det kommer till lek och rörelse under raster och lektioner. För att tydliggöra syftet med studien har dessa frågor utformats: • Vad har lek och rörelse för betydelse för barn? • Skiljer sig tillgång till material på de båda skolorna och påverkar detta i så fall elevernas lek och rörelse? • Hur integrerar lärarna, på de båda skolorna, lek och rörelse i sin undervisning? • Vad säger styrdokumenten om lek och rörelse? Metod Forskningsmaterial i form av intervjuer, observationer och styrdokument är insamlat under fältstudier i Uganda och Sverige. I Sverige har sammanställning av material samt litteraturundersökningar genomförts. Vi har sedan försökt att visa på mönster och variationer mellan skolorna i de olika länderna. Resultat Resultatet av denna studie visar att alla lärarna som har intervjuats i både Sverige och Uganda, har en positiv inställning till användandet av lek och rörelse i sin undervisning. De flesta av lärarna anser att lek och rörelse är något som inkluderas i undervisningen om eleverna är trötta eller ofokuserade. De facto är att lärarna inte integrerar lek och rörelse så mycket som de påstår och kan. Utifrån observationerna och intervjuerna går det även att utläsa att lek och rörelse är något som uppskattas av eleverna på både raster och lektioner. Betydelse för läraryrket Studiens resultat visar att både lärare och elever i Uganda och Sverige ser lek- och rörelse som viktigt för lärande och koncentration. Som pedagoger bör vi fundera på hur undervisningen kan utvecklas och tillgodose elevernas behov i detta avseende.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21602
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21602_1.pdf (2.661Mb)
Datum
2009
Författare
Bengtsson, Angelica
Andersson, Lisa
Löfvenborg, Lena
Nyckelord
koncentration
lek
lekmaterial
milj
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV