• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samlingen i förskoleklassen – en rutin och ett pedagogiskt verktyg.

Abstract
Syfte Utifrån den pedagogiska samlingen i förskoleklasser, vill vi ta reda på hur barn erfar, upplever och uttrycker sig kring samlingen. Vi vill även ta reda på om och i så fall vad barn menar att de lärt sig och om det är något de uttrycker att de vill ska förändras eller utvecklas i samlingen. Syftet är också att denna undersökning skall ge oss inspiration och väcka våra tankar kring hur vi kan använda barnens uttryck kring samlingen i vår framtida verksamhet. Vår intention med det är arbetet är att väcka en medvetenhet för oss själva och verksamma pedagoger kring hur man reflekterar och planerar sin verksamhet. Vi vill problematisera samlingens syfte utifrån vad barn uttrycker om samlingen. Metod Detta har vi tagit reda på med hjälp av observationer av fyra samlingar samt fyra stycken gruppintervjuer med några av barnen som medverkade i samlingarna. Vi har även valt att se samlingens syfte utifrån litteraturstudier. Resultat Undersökningens resultat visar att barnen uttrycker att samlingen är tråkig och att det är fröken som bestämmer vad samlingen skall handla om men även vad som skall läras. Barnen uttrycker också att de inte får leka i samlingen, åtminstone inte särskilt ofta. Deras önskan är att leka konkreta lekar och att vara aktiva i samlingen. Betydelse för läraryrket Barnen bör bli medvetna om att de är med och påverkar samlingen men också att pedagogerna samtalar med barnen om deras uttryck kring samlingen. Att kombinera barns önskan med läroplanens uppnåendemål kan vara ett ypperligt sätt att planera samlingar och verksamheter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21604
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21604_1.pdf (321.5Kb)
Date
2009
Author
Sandberg, Sandra
Blank, Evelina
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV