• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samlingen i förskoleklassen – en rutin och ett pedagogiskt verktyg.

Sammanfattning
Syfte Utifrån den pedagogiska samlingen i förskoleklasser, vill vi ta reda på hur barn erfar, upplever och uttrycker sig kring samlingen. Vi vill även ta reda på om och i så fall vad barn menar att de lärt sig och om det är något de uttrycker att de vill ska förändras eller utvecklas i samlingen. Syftet är också att denna undersökning skall ge oss inspiration och väcka våra tankar kring hur vi kan använda barnens uttryck kring samlingen i vår framtida verksamhet. Vår intention med det är arbetet är att väcka en medvetenhet för oss själva och verksamma pedagoger kring hur man reflekterar och planerar sin verksamhet. Vi vill problematisera samlingens syfte utifrån vad barn uttrycker om samlingen. Metod Detta har vi tagit reda på med hjälp av observationer av fyra samlingar samt fyra stycken gruppintervjuer med några av barnen som medverkade i samlingarna. Vi har även valt att se samlingens syfte utifrån litteraturstudier. Resultat Undersökningens resultat visar att barnen uttrycker att samlingen är tråkig och att det är fröken som bestämmer vad samlingen skall handla om men även vad som skall läras. Barnen uttrycker också att de inte får leka i samlingen, åtminstone inte särskilt ofta. Deras önskan är att leka konkreta lekar och att vara aktiva i samlingen. Betydelse för läraryrket Barnen bör bli medvetna om att de är med och påverkar samlingen men också att pedagogerna samtalar med barnen om deras uttryck kring samlingen. Att kombinera barns önskan med läroplanens uppnåendemål kan vara ett ypperligt sätt att planera samlingar och verksamheter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21604
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21604_1.pdf (321.5Kb)
Datum
2009
Författare
Sandberg, Sandra
Blank, Evelina
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV