dc.contributor.author | Sandberg, Sandra | sv |
dc.contributor.author | Blank, Evelina | sv |
dc.date.accessioned | 2009-12-20T21:30:31Z | |
dc.date.available | 2009-12-20T21:30:31Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21604 | |
dc.description.abstract | Syfte
Utifrån den pedagogiska samlingen i förskoleklasser, vill vi ta reda på hur barn erfar, upplever och uttrycker sig
kring samlingen. Vi vill även ta reda på om och i så fall vad barn menar att de lärt sig och om det är något de
uttrycker att de vill ska förändras eller utvecklas i samlingen.
Syftet är också att denna undersökning skall ge oss inspiration och väcka våra tankar kring hur vi kan använda
barnens uttryck kring samlingen i vår framtida verksamhet. Vår intention med det är arbetet är att väcka en
medvetenhet för oss själva och verksamma pedagoger kring hur man reflekterar och planerar sin verksamhet.
Vi vill problematisera samlingens syfte utifrån vad barn uttrycker om samlingen.
Metod
Detta har vi tagit reda på med hjälp av observationer av fyra samlingar samt fyra stycken gruppintervjuer med
några av barnen som medverkade i samlingarna. Vi har även valt att se samlingens syfte utifrån litteraturstudier.
Resultat
Undersökningens resultat visar att barnen uttrycker att samlingen är tråkig och att det är fröken som bestämmer
vad samlingen skall handla om men även vad som skall läras. Barnen uttrycker också att de inte får leka i
samlingen, åtminstone inte särskilt ofta. Deras önskan är att leka konkreta lekar och att vara aktiva i samlingen.
Betydelse för läraryrket
Barnen bör bli medvetna om att de är med och påverkar samlingen men också att pedagogerna samtalar med
barnen om deras uttryck kring samlingen. Att kombinera barns önskan med läroplanens uppnåendemål kan vara
ett ypperligt sätt att planera samlingar och verksamheter. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Samlingen i förskoleklassen – en rutin och ett pedagogiskt verktyg. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |