• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det personliga och Det strukturella – en undersökning av aspekter som påverkar förskoleverksamheten med toddlare.

Sammanfattning
Syftet med undersökningen är att förstå två aspekter som påverkar den pedagogiska verksamheten med toddlare i förskolan: Det personliga och Det strukturella. Frågeställningarna är: vilka diskurser kan spåras i pedagogers tankar om toddlare och förskoleverksamhet, och vilka strukturella aspekter möjliggör eller omöjliggör att pedagogers tankar kan förverkligas i verksamheten? Vår undersökning har syftat till att förstå utsagor och handlingar och den teoretiska utgångspunkten är hermeneutiken. Hermeneutiken kompletteras och fördjupas med hjälp av livsvärldsteorin och begreppen diskurs, makt, subjekt och intersektionalitet. Undersökningsgruppen består av två grupper/hemvister på två förskolor i en stadsdel i Göteborgs Stad. Insamlingen av datamaterial har gjorts med hjälp av direktobservationer och kvalitativa intervjuer med pedagoger och rektorer på förskolorna. Det som vi har uppfattat som mest betydelsefullt för verksamheten har lyfts fram inom olika teman. Aspekten: Det personliga ryms inom tre teman: Personliga tankar om toddlare, Strävan mot trygghet/lugn och Motstånd. Aspekten: Det strukturella ryms inom tre teman: Förskolan som organisation, Ett gemensamt tänk och Samarbete. Vad den här uppsatsen visar är att en förskoleverksamhet påverkas av så mycket mer än den enskilda pedagogen, och vad pedagogen kan och vill åstadkomma. Det personliga: pedagogens kompetens, tankar, idéer, är bara en liten del av den stora helheten. Det personliga är aspekten som utgör grunden för vilket förhållningssätt och vilket arbetssätt som den enskilda pedagogen strävar mot. Det strukturella är aspekten som kan möjliggöra eller omöjliggöra detta förhållningssätt och arbetssätt. När vi ser på arbetet i förskolan utifrån livsvärldsperspektivet handlar det om att pedagogerna som enskilda subjekt, som levda kroppar, ska mötas i en gemensam livsvärld som är förskolan. Resultatet av vår undersökning pekar på vikten av att skapa verklig förståelse för
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21605
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21605_1.pdf (544.6Kb)
Datum
2009
Författare
Lagervall, Sara
Wargren, Anna
Nyckelord
Hermeneutik
livsv
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV