Det personliga och Det strukturella – en undersökning av aspekter som påverkar förskoleverksamheten med toddlare.
Sammanfattning
Syftet med undersökningen är att förstå två aspekter som påverkar den pedagogiska verksamheten med toddlare i
förskolan: Det personliga och Det strukturella. Frågeställningarna är: vilka diskurser kan spåras i pedagogers tankar om
toddlare och förskoleverksamhet, och vilka strukturella aspekter möjliggör eller omöjliggör att pedagogers tankar kan
förverkligas i verksamheten? Vår undersökning har syftat till att förstå utsagor och handlingar och den teoretiska
utgångspunkten är hermeneutiken. Hermeneutiken kompletteras och fördjupas med hjälp av livsvärldsteorin och
begreppen diskurs, makt, subjekt och intersektionalitet. Undersökningsgruppen består av två grupper/hemvister på två
förskolor i en stadsdel i Göteborgs Stad. Insamlingen av datamaterial har gjorts med hjälp av direktobservationer och
kvalitativa intervjuer med pedagoger och rektorer på förskolorna. Det som vi har uppfattat som mest betydelsefullt för
verksamheten har lyfts fram inom olika teman. Aspekten: Det personliga ryms inom tre teman: Personliga tankar om
toddlare, Strävan mot trygghet/lugn och Motstånd. Aspekten: Det strukturella ryms inom tre teman: Förskolan som
organisation, Ett gemensamt tänk och Samarbete. Vad den här uppsatsen visar är att en förskoleverksamhet påverkas
av så mycket mer än den enskilda pedagogen, och vad pedagogen kan och vill åstadkomma. Det personliga: pedagogens
kompetens, tankar, idéer, är bara en liten del av den stora helheten. Det personliga är aspekten som utgör grunden för
vilket förhållningssätt och vilket arbetssätt som den enskilda pedagogen strävar mot. Det strukturella är aspekten som
kan möjliggöra eller omöjliggöra detta förhållningssätt och arbetssätt. När vi ser på arbetet i förskolan utifrån
livsvärldsperspektivet handlar det om att pedagogerna som enskilda subjekt, som levda kroppar, ska mötas i en
gemensam livsvärld som är förskolan. Resultatet av vår undersökning pekar på vikten av att skapa verklig förståelse för
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Lagervall, Sara
Wargren, Anna
Nyckelord
Hermeneutik
livsv
Språk
sv