• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

'... man kan inte bara läsa, man kan inte bara skriva man måste göra båda delarna hela tiden...' ­ En kvalitativ studie om hur lärare ser på elevers språkande

Sammanfattning
Syfte Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lärare integrerar läs- och skrivprocessen i grundskolans tidigare år. Vi har velat se hur lärarna undervisar samt vad de själva säger om sina val. Frågeställningar - Hur tänker lärare kring elevers språkande det vill säga talandet, skrivandet och läsandet? - Hur tar det sig uttryck i klassrumsundervisningen, hänger språkandet samman eller är det separata färdigheter som övas i en viss ordning? - Vilken betydelse har dialogen i integrationen mellan läs- och skrivprocesser? -Vilka andra faktorer påverkar hur lärare integrerar läs- och skrivundervisningen? Metod Vi har som utgångspunkt de två perspektiven Whole Language och Phonics. Vi har valt att använda oss av kvalitativa undersökningsmetoder och då av intervjuer och observationer. Det har varit sex stycken lärare som har intervjuats och observerats, samtliga undersökningar har skett på informanternas arbetsplatser. ResultatI våra undersökningar har vi sett att två av sex informanter arbetar integrerat med läs- och skrivprocessen i sin undervisning, vi har kunnat definiera olika faktorer som vi anser har varit betydelsefulla för en integration. Det har varit lärarnas engagemang för sitt yrke, vilka metoder de använder sig av och hur elevernas klassrumsmiljöer ser ut.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21611
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21611_1.pdf (395.9Kb)
Datum
2009
Författare
Svensson, Jessica
Rasmussen, Kristina
Westberg, Jenny
Nyckelord
0
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV