• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem får jobbet? En intervjustudie om vilka kompetenser frisörföretagare värdesätter vid nyanställning

Abstract
Sammanfattning: Frisör är ett populärt yrkesval. Det finns ett stort utbud av frisörutbildningar. I dagsläget finns det fler utbildade frisörer än antalet arbetstillfällen. Konkurrensen är hård. Vem får jobbet? Vårt syfte är att förstå vad frisörbranschen vill att nyutbildade frisörer skall ha för kompetenser och vad som krävs av utbildningarna för att möjliggöra att kompetenserna uppnås. Huvudfrågorna är vilka kompetenser frisörföretagare efterfrågar hos frisörer, samt vad som avgör när en frisörföretagare nyanställer. Vi tar också upp hur branschens krav stämmer överens med andra yttre krav på den gymnasiala frisörutbildningen. Vi har valt att arbeta med en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer. Vår undersökningsgrupp är åtta representanter från frisörbranschen som alla har erfarenhet av att anställa personal. Vårt resultat visar att hantverksskicklighet, social kompetens och engagemang för yrket är kompetenser branschen efterfrågar. Branschen oroas av nyutbildade frisörers bristande salongserfarenhet. Den gymnasiala frisörutbildningen är yrkesförberedande. Branschen skulle hellre se en utbildning som innehåller mer arbetsplatsförlagd praktik. Det som avgör vem som får jobbet är i många fall den enskilde frisörens personlighet och hur väl denne fungerar tillsammans med övrig personal. Som yrkeslärare är det viktigt att vara insatt i den egna branschen. Med tanke på att den gymnasiala frisörutbildningen är yrkesförberedande är det viktigt att redan i skolan vara medveten om vad branschen efterfrågar. Innehåll Innehåll....................................................................................................................................... Inledning..................................................................................................................................... 4
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21626
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21626_1.pdf (151.2Kb)
Date
2009
Author
Hedman, Carolina
Johansson, Annika
Keywords
Fris
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV