Vem får jobbet? En intervjustudie om vilka kompetenser frisörföretagare värdesätter vid nyanställning
Sammanfattning
Sammanfattning:
Frisör är ett populärt yrkesval. Det finns ett stort utbud av frisörutbildningar. I dagsläget finns det fler utbildade
frisörer än antalet arbetstillfällen. Konkurrensen är hård. Vem får jobbet?
Vårt syfte är att förstå vad frisörbranschen vill att nyutbildade frisörer skall ha för kompetenser och vad som
krävs av utbildningarna för att möjliggöra att kompetenserna uppnås.
Huvudfrågorna är vilka kompetenser frisörföretagare efterfrågar hos frisörer, samt vad som avgör när en
frisörföretagare nyanställer. Vi tar också upp hur branschens krav stämmer överens med andra yttre krav på den
gymnasiala frisörutbildningen.
Vi har valt att arbeta med en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer. Vår undersökningsgrupp är åtta
representanter från frisörbranschen som alla har erfarenhet av att anställa personal.
Vårt resultat visar att hantverksskicklighet, social kompetens och engagemang för yrket är kompetenser
branschen efterfrågar. Branschen oroas av nyutbildade frisörers bristande salongserfarenhet. Den gymnasiala
frisörutbildningen är yrkesförberedande. Branschen skulle hellre se en utbildning som innehåller mer
arbetsplatsförlagd praktik. Det som avgör vem som får jobbet är i många fall den enskilde frisörens personlighet
och hur väl denne fungerar tillsammans med övrig personal.
Som yrkeslärare är det viktigt att vara insatt i den egna branschen. Med tanke på att den gymnasiala
frisörutbildningen är yrkesförberedande är det viktigt att redan i skolan vara medveten om vad branschen
efterfrågar.
Innehåll
Innehåll.......................................................................................................................................
Inledning..................................................................................................................................... 4
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Hedman, Carolina
Johansson, Annika
Nyckelord
Fris
Språk
sv