• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem får jobbet? En intervjustudie om vilka kompetenser frisörföretagare värdesätter vid nyanställning

Sammanfattning
Sammanfattning: Frisör är ett populärt yrkesval. Det finns ett stort utbud av frisörutbildningar. I dagsläget finns det fler utbildade frisörer än antalet arbetstillfällen. Konkurrensen är hård. Vem får jobbet? Vårt syfte är att förstå vad frisörbranschen vill att nyutbildade frisörer skall ha för kompetenser och vad som krävs av utbildningarna för att möjliggöra att kompetenserna uppnås. Huvudfrågorna är vilka kompetenser frisörföretagare efterfrågar hos frisörer, samt vad som avgör när en frisörföretagare nyanställer. Vi tar också upp hur branschens krav stämmer överens med andra yttre krav på den gymnasiala frisörutbildningen. Vi har valt att arbeta med en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer. Vår undersökningsgrupp är åtta representanter från frisörbranschen som alla har erfarenhet av att anställa personal. Vårt resultat visar att hantverksskicklighet, social kompetens och engagemang för yrket är kompetenser branschen efterfrågar. Branschen oroas av nyutbildade frisörers bristande salongserfarenhet. Den gymnasiala frisörutbildningen är yrkesförberedande. Branschen skulle hellre se en utbildning som innehåller mer arbetsplatsförlagd praktik. Det som avgör vem som får jobbet är i många fall den enskilde frisörens personlighet och hur väl denne fungerar tillsammans med övrig personal. Som yrkeslärare är det viktigt att vara insatt i den egna branschen. Med tanke på att den gymnasiala frisörutbildningen är yrkesförberedande är det viktigt att redan i skolan vara medveten om vad branschen efterfrågar. Innehåll Innehåll....................................................................................................................................... Inledning..................................................................................................................................... 4
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21626
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21626_1.pdf (151.2Kb)
Datum
2009
Författare
Hedman, Carolina
Johansson, Annika
Nyckelord
Fris
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV