Konkretisering av matematik
Abstract
Sammanfattning
Syftet med det arbete är att se om pedagoger/lärare använder sig av ett konkretiserat arbetssätt när de arbetar
med matematik i förskolan och i förskoleklass. Med ett konkretiserat arbetssätt menar vi att pedagoger/lärare
använder sig av vardagen samt barnens/elevernas tidigare erfarenheter inom matematiken och utefter det bygga
på med vidare kunskaper. Syftet men att konkretisera är att använda sig av material och med hjälp av att använda
sig av materialet underlätta eller förklara den språkliga förståelsen av en operation eller en tankeform. Då
använder man sig av materialet med ett konkretiserande syfte (Löwing, Kilborn, 00).
Undersökningen är kvalitativt och har genomförts via observationer och intervjuer i förskola och i förskoleklass.
De har visat hur pedagoger samt lärare väljer att använda sig av att konkretisera materialet genom undervisning i
matematik.
Vårt resultat visar att man i både förskolan och förskoleklass använder sig av att konkretisera matematiken för att
förtydlig dess uppbyggnad. Skillnad vi kan se är att man i förskolan försöker få in matematiken så mycket det
går i barnens vardag medan man i förskoleklass har olika matematiktillfällen där undervisning helt ägnas åt
matematik. Konkretisering av matematik har en stor betydande roll för läraryrket då de lägger grunden för hur
den kommande generationen ska komma att använda och förstå matematiken.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Emilsson, Johanna
Sjöqvist, Malin
Keywords
konkretiserande/laborativt material
f
Language
sv