• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konkretisering av matematik

Abstract
Sammanfattning Syftet med det arbete är att se om pedagoger/lärare använder sig av ett konkretiserat arbetssätt när de arbetar med matematik i förskolan och i förskoleklass. Med ett konkretiserat arbetssätt menar vi att pedagoger/lärare använder sig av vardagen samt barnens/elevernas tidigare erfarenheter inom matematiken och utefter det bygga på med vidare kunskaper. Syftet men att konkretisera är att använda sig av material och med hjälp av att använda sig av materialet underlätta eller förklara den språkliga förståelsen av en operation eller en tankeform. Då använder man sig av materialet med ett konkretiserande syfte (Löwing, Kilborn, 00). Undersökningen är kvalitativt och har genomförts via observationer och intervjuer i förskola och i förskoleklass. De har visat hur pedagoger samt lärare väljer att använda sig av att konkretisera materialet genom undervisning i matematik. Vårt resultat visar att man i både förskolan och förskoleklass använder sig av att konkretisera matematiken för att förtydlig dess uppbyggnad. Skillnad vi kan se är att man i förskolan försöker få in matematiken så mycket det går i barnens vardag medan man i förskoleklass har olika matematiktillfällen där undervisning helt ägnas åt matematik. Konkretisering av matematik har en stor betydande roll för läraryrket då de lägger grunden för hur den kommande generationen ska komma att använda och förstå matematiken.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21636
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21636_1.pdf (334.1Kb)
Date
2009
Author
Emilsson, Johanna
Sjöqvist, Malin
Keywords
konkretiserande/laborativt material
f
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV