• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konkretisering av matematik

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med det arbete är att se om pedagoger/lärare använder sig av ett konkretiserat arbetssätt när de arbetar med matematik i förskolan och i förskoleklass. Med ett konkretiserat arbetssätt menar vi att pedagoger/lärare använder sig av vardagen samt barnens/elevernas tidigare erfarenheter inom matematiken och utefter det bygga på med vidare kunskaper. Syftet men att konkretisera är att använda sig av material och med hjälp av att använda sig av materialet underlätta eller förklara den språkliga förståelsen av en operation eller en tankeform. Då använder man sig av materialet med ett konkretiserande syfte (Löwing, Kilborn, 00). Undersökningen är kvalitativt och har genomförts via observationer och intervjuer i förskola och i förskoleklass. De har visat hur pedagoger samt lärare väljer att använda sig av att konkretisera materialet genom undervisning i matematik. Vårt resultat visar att man i både förskolan och förskoleklass använder sig av att konkretisera matematiken för att förtydlig dess uppbyggnad. Skillnad vi kan se är att man i förskolan försöker få in matematiken så mycket det går i barnens vardag medan man i förskoleklass har olika matematiktillfällen där undervisning helt ägnas åt matematik. Konkretisering av matematik har en stor betydande roll för läraryrket då de lägger grunden för hur den kommande generationen ska komma att använda och förstå matematiken.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21636
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21636_1.pdf (334.1Kb)
Datum
2009
Författare
Emilsson, Johanna
Sjöqvist, Malin
Nyckelord
konkretiserande/laborativt material
f
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV