Visa enkel post

dc.contributor.authorBerntsson, Jessicasv
dc.contributor.authorGanebratt, Jennysv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:31:06Z
dc.date.available2009-12-20T21:31:06Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21639
dc.description.abstractSyftet med vår studie är att undersöka pedagoger och lärares användning av ett matematiskt språk i lärandesituationer med barn i åldrarna 4 till 8 år. Vi har valt att utgå från socialkonstruktivismen, vilken är en lärandeteori som menar att människan konstruerar sin egen kunskap med hjälp av det talade eller det skrivna språket. Vi har genomfört observationer av och intervjuer med 5 pedagoger och lärare som arbetar i förskola, förskoleklass och grundskolans första år. Vi har även undersökt vad tidigare forskning säger om vårt problemområde. Syftet med observationerna och intervjuerna var att få reda på vad pedagogerna och lärarna anser om användandet av ett matematiskt språk och om, och i så fall hur, de arbetar med det matematiska språket. Med hjälp av den tidigare forskningen undersökte vi även vad användandet av det matematiska språket har för betydelse för barns och elevers grundläggande matematiska förståelse. Efter att ha analyserat vårt resultat såg vi att samtliga pedagoger och lärare ansåg att användandet av ett matematiskt språk var av betydelse för elevernas lärande. Alla arbetade med begreppsbildning på ett eller annat sätt och ansåg sig vara medvetna om sitt språkval, men i olika grad. Litteraturen vi har läst pekar i de flesta fall på att användandet av matematiska termer och begrepp, är av stor vikt för eleverna då matematiken är ett ämne som kräver detta för full förståelse. Som lärare har vi en viktig roll, då vi ska hjälpa barnen att tillägna sig dessa nödvändiga begrepp. Vi måste utgå från eleverna och lägga undervisningen på den nivå eleverna befinner sig, men vi får inte glömma att vi har ett uppdrag att hjälpa dem vidare i sin kunskapsutveckling. O=sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectmatematiskt sprsv
dc.titleMatematik, språk och kommunikation. En studie om pedagogers och lärares användning av ett matematiskt språk.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post