• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undra eller räkna? Läraren avgör. En sambandsstudie om lärarnas uppfattning om lärande i matematik i relation till kommunikation.

Sammanfattning
Bakgrunden till vårt problem har växt fram under vår verksamhetsförlagda utbildning. En lärandemiljö där eleverna sitter ensamma och räknar i matematikboken för att göra sidorna klara. För oss har det varit intressant att ta reda på om lärarnas uppfattningar om hur eleverna lär matematik påverkar den kommunikation som initieras och genomförs i matematikklassrummet. Vårt syfte i undersökningen har därför varit att upptäcka samband däremellan. Metoderna har varit dels kvalitativa samtalsintervjuer med lärare och dels direktobservationer i deras matematikklassrum. Klasserna har varierat allt ifrån år 1 till år 5. Respondentsvaren från samtalsintervjuerna har analyserats utifrån vår tolkning och vad teoribakgrunden har haft att säga om hur eleverna lär matematik. I direktobservationerna har vi observerat den kommunikation som lärarna initierar och genomför i matematikklassrummet. Kommunikationen har vi delat in i två kategorier, öppen och sluten dialog. Resultaten har vi sammanställt i tre olika modeller för att åskådliggöra vårt resultat av undersökningen. För att upptäcka samband har vi jämfört respektive lärare med varandra och kommit fram till en slutsats. De lärare som har högre procentandelar öppen dialog i sitt matematikklassrum har en syn på hur elever lär matematik som utgår från samspel, dialog och förförståelse. Om lärarna medvetandegör den egna synen på hur eleverna lär matematik kan en förändring i den kommunikation som initieras och genomförs möjliggöras. Ett strävansmål för lärarna blir då att initiera och genomföra en mer öppen dialog i sitt
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21642
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21642_1.pdf (318.2Kb)
Datum
2009
Författare
Nilsson, Ann
Sjögren, Mikaela
Nyckelord
Dialog
L
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV