• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reading Intervention Program – En studie av ett amerikanskt pedagogiskt program i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter

Abstract
Syfte Att undersöka hur Reading Intervention Program används i praktiken på Sherwood Elementary School i USA i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter. Frågeställningar •Vilken typ av forskning ligger till grund för de läromedel som används i Reading Intervention Program på Sherwood Elementary School? •Hur används Reading Intervention Program i praktiken? •Hur tycks Reading Intervention Program fungera i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter? Metod och material Observationer i både Reading Intervention Program och ordinarie undervisning samt intervjuer med de lärare som arbetade i de klasser som jag observerade. Vidare tog jag del av de läromedel som användes i Reading Intervention Program på den aktuella skolan. Resultat Elever i förskoleklass och förstaklass som presterade dåligt på enminutstest som innefattade bland annat bokstavsljud och bokstavsnamn fick gå i Reading Intervention Program. Det innebar att eleverna fick frångå den ordinarie undervisningen 30 minuter varje dag och istället ta del av en undervisning som byggde på forskningsbaserade läromedel som hade som syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter. Varje undervisningstillfälle innehöll sju moment och läraren gavs knappt något utrymme att frångå vad som stod i läromedlens planering. Forskningen bakom de läromedel som användes visade att effektiv undervisning med fokus på avkodning bäst förebygger läs- och skrivsvårigheter. Betydelse för läraryrket Det är en demokratisk rättighet att kunna läsa och skriva. Trots det finns det elever som slutar skolan utan dessa färdigheter. För att undvika att elever får läs- och skrivsvårigheter bör de därför tidigt i sin skolgång få medveten undervisning för att utveckla sin läs- och skrivförmåga. Verksamma lärare bör ta del av den forskning som bedrivs inom läs- och skrivutveckling och läs- och skrivsvårigheter och även använda teorin i sitt praktiska arbete. Det är viktigt att vi vidgar våra pedagogiska vyer och därför får du i detta arbete ta del av en amerikansk lösning för att arbeta förebyggande med läs- och skrivsvårigheter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21645
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21645_1.pdf (420.3Kb)
Date
2009
Author
Sjölund, Carolina
Keywords
L
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV