Reading Intervention Program – En studie av ett amerikanskt pedagogiskt program i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter
Sammanfattning
Syfte
Att undersöka hur Reading Intervention Program används i praktiken på Sherwood Elementary School i USA i
syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter.
Frågeställningar
•Vilken typ av forskning ligger till grund för de läromedel som används i Reading Intervention Program
på Sherwood Elementary School?
•Hur används Reading Intervention Program i praktiken?
•Hur tycks Reading Intervention Program fungera i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter?
Metod och material
Observationer i både Reading Intervention Program och ordinarie undervisning samt intervjuer med de lärare
som arbetade i de klasser som jag observerade. Vidare tog jag del av de läromedel som användes i Reading
Intervention Program på den aktuella skolan.
Resultat
Elever i förskoleklass och förstaklass som presterade dåligt på enminutstest som innefattade bland annat
bokstavsljud och bokstavsnamn fick gå i Reading Intervention Program. Det innebar att eleverna fick frångå den
ordinarie undervisningen 30 minuter varje dag och istället ta del av en undervisning som byggde på
forskningsbaserade läromedel som hade som syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter. Varje
undervisningstillfälle innehöll sju moment och läraren gavs knappt något utrymme att frångå vad som stod i
läromedlens planering. Forskningen bakom de läromedel som användes visade att effektiv undervisning med
fokus på avkodning bäst förebygger läs- och skrivsvårigheter.
Betydelse för läraryrket
Det är en demokratisk rättighet att kunna läsa och skriva. Trots det finns det elever som slutar skolan utan dessa
färdigheter. För att undvika att elever får läs- och skrivsvårigheter bör de därför tidigt i sin skolgång få medveten
undervisning för att utveckla sin läs- och skrivförmåga. Verksamma lärare bör ta del av den forskning som
bedrivs inom läs- och skrivutveckling och läs- och skrivsvårigheter och även använda teorin i sitt praktiska
arbete. Det är viktigt att vi vidgar våra pedagogiska vyer och därför får du i detta arbete ta del av en amerikansk
lösning för att arbeta förebyggande med läs- och skrivsvårigheter.
Examinationsnivå
Student essay