dc.contributor.author | Bergsten, Magdalena | |
dc.contributor.author | Mårtensson, Agneta | |
dc.date.accessioned | 2010-01-07T09:58:30Z | |
dc.date.available | 2010-01-07T09:58:30Z | |
dc.date.issued | 2010-01-07T09:58:30Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21686 | |
dc.description.abstract | Syfte
Studiens syfte var att undersöka vilka uppfattningar det finns kring skolbibliotekets funktion för lärande kopplat till barn i behov av särskilt stöd. Forskningsfrågorna berörde erfarenheter som finns av skolbibliotekets roll för lärande, vilken relation skolbiblioteket har i förhållande till övrig pedagogisk verksamhet och vilka förväntningar pedagoger och skolbiblioteks¬ansvariga har på varandra.
Metod
Genomförandet bestod av en kvalitativ undersökning på tre grundskolor med hjälp av forsk¬ningsintervjuer med pedagoger och skolbibliotekarier. Det inspelade intervjumaterialet bear¬betades med hjälp av transkribering och tolkning utifrån våra forskningsfrågor. Resultatet dis¬kuterades sedan och kopplades till studiens syfte och den forskning som finns på området.
Resultat
Resultatet visade att pedagoger och bibliotekarier värnar och uppskattar sin skolbiblioteks¬verksamhet. Man vill gärna använda biblioteket i undervisningen och lärandet, men har svårt att skapa former för samverkan.
Det råder också osäkerhet om hur man bygger upp effektiva stödstrukturer för elevernas lä¬rande i biblioteket. Detta gäller i hög grad för elevernas informationssökning på Internet som har blivit ett viktigt redskap i ett undersökande arbetssätt. För elever i behov av särskilt stöd är sådana stödstrukturer avgörande för att de ska ha möjlighet att nå kunskapsmålen. En med¬veten diskussion om läroplanens mål för hur elever ska lära i dagens skola tycks saknas när man resonerar kring sitt skolbiblioteks funktion. Både pedagoger och bibliotekarier uttrycker att de vill något mer med sitt skolbibliotek. De är inte nöjda, men har svårt att se vägar som leder till ett lärande i enlighet med de mål och riktlinjer som finns i läroplanen. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.title | Skolbiblioteket - en slumrande resurs eller ett aktivt redskap för lärande? | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |