Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Berit
dc.date.accessioned2010-01-07T11:19:52Z
dc.date.available2010-01-07T11:19:52Z
dc.date.issued2010-01-07T11:19:52Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21687
dc.description.abstractSyfte: Syftet med arbetet var att utreda vilka likheter och skillnader det finns i elevers och lärares sätt att uppfatta sin egen och andras efterlevnad av värdegrunden. Med efterlevnad menas hur väl skolans mål för värdegrunden följs. Syftet var dessutom att beskriva hur lärarna, i vad man kan utläsa från intervjusvaren, återknyter till den undersökta skolans värdegrund. Skolan kommer omnämnas som X-skolan i uppsatsen. Metod: Undersökningen vilar på en kvalitativ ansats för att ta reda på elevers och lärares uppfattningar av värdegrundens efterlevnad på X-skolan. Genom att använda mig av flera metoder har jag tänkt göra en triangulering. Det betyder att flera metoder har använts. En enkätundersökning är utgångspunkten inför intervjuerna. Intervjuerna spelades in, transkriberades och delar av intervjuerna finns att läsa i resultatet. Resultat: Redovisning av studien bygger på beskrivningar från lärare och elever. Efterlevnaden av värdegrunden är bekräftad genom intervjusvaren när det gäller trygghet genom att ingripa mot våld. Lärare arbetar för att skapa ett gott självförtroende men de flesta av respondenterna är inte nöjda när det gäller jämställdhet och skilda kränkningar.en
dc.language.isosween
dc.subjecteleveren
dc.subjectlärareen
dc.subjectläroplanenen
dc.subjectvärdegrundens efterlevnaden
dc.titleElevers och lärares uppfattningar av värdegrundens efterlevnaden
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record