Skolsköterskans arbete rörande kvinnlig könsstympning
Abstract
kulturella eller sociala orsaker. Skolsköterskor som arbetar på svenska skolor med många
invandrarbarn möter i sitt arbete flickor som riskerar att könsstympas eller redan är
könsstympade. Då flickan tillbringar en stor del av sin tid i skolan får skolsköterskan
möjlighet att bygga upp en relation med flickan och hjälpa henne om hon söker upp
skolsköterskan för eventuella besvär. Skolsköterskan har stöd av lagar och riktlinjer i sitt
arbete för att förhindra att könsstympning sker då flickan är bofast i Sverige.
Syfte Syftet med denna magisteruppsats är att beskriva hur skolsköterskor arbetar med och
för flickor som riskerar att könsstympas eller som redan är könsstympade.
Metod En pilotstudie där två skolsköterskor från invandrartäta områden i Göteborg
intervjuades med semistrukturerade frågor efter en kvalitativ metod.
Resultat I resultatet framkom tre huvudkategorier: Relations- och kontaktskapande arbete,
Stöd i/genom kommunikation samt Informationsutbyte. Dessa beskriver hur skolsköterskan
bygger upp en relation med både flickan och föräldrarna, hur skolsköterskan kan ge stöd åt
flickan men även hur hon själv får stöd i sitt arbete samt hur informationsutbyte ger
kunskaper mellan skolsköterskan och flickan men även med hennes föräldrar.
Diskussion I resultatet framkommer det att skolsköterskorna hade god erfarenhet av ämnet.
De visade även på ett kulturellt förhållningssätt som präglades av både förståelse och
förförståelse, som till stor del grundades i en handledningsgrupp. Erfarenhet och kunskap
styrks dessvärre inte i tidigare forskning, som istället visar på okunskap, bristfälliga riktlinjer,
attitydproblem och ointresse bland vårdpersonal.
Degree
Student essay
Other description
Specialistsjuksköterskeprogrammet med
inriktning mot Distriktssköterska/
OM 1650
View/ Open
Date
2010-01-19Author
Andréasson, Elisabeth
Silfwerling, Åsa
Keywords
Flickor
Kvinnlig könsstympning
Skolhälsovård
Skolsköterskor
Language
swe