dc.description.abstract | Tillämparuppsatsen "Verklig ledning" behandlar det bolagsskatterättsliga hemvistbegreppet verklig ledning. Verklig ledning är ett begrepp som inte för tillfället förekommer i den svenska interna skattelagstiftningen. Istället laborerar nämnda lagstiftning med framförallt två andra principer, sätesprincipen samt registreringsprincipen. Dessa principer tar, till skillnad från principen om verklig ledning, sina utgångspunkter i formella kriterier. Verklig ledning fokuserar på de reella, d.v.s. om ett bolag registrerat eller med säte i ett land egentligen leds från ett annat, anses bolaget som hemmahörande i det senare. Diskussionen om huruvida principen om verklig ledning skall införas i lagstiftningen har varit hård. Den viktigaste orsaken till diskussionen var att Sverige använde och använder sig av begreppet verklig ledning i dubbelbeskattningsavtalen men inte i den interna internationella skatterätten, och då skatteavtalen endast kan begränsa och inte utvidga den interna rätten är det förståligt att problem uppstår i förhållande till begreppet verklig ledning. Regeringen gav år 1994 professor Nils Mattsson i uppdrag att utreda begreppet verklig ledning. Hans utredning, SOU 1995:134, ledde dock inte till någon ny lagstiftning. Mattssons resonemang ligger till grund för uppsatsen "Verklig ledning". Uppsatsen går framförallt i ett avseende längre än SOU 1995:134. Uppsatsen tar nämligen sikte på själva betydelsen av verklig ledning, d.v.s. vilka rekvisit skall vara uppfyllda för att verklig ledning skall anses utövad i ett land. För att lösa denna fråga görs jämförelser mellan olika länder, t.ex. Danmark och Storbritannien, men också med OECD:s modellavtal. Avslutningsvis diskuteras i uppsatsen de olika problem som uppstår för lagstiftaren samt den skattskyldige då begreppet verklig ledning inte används i den svenska interna internationella skattelagstiftningen. Sökord: Verklig ledning, hemvistbegrepp, hemvist, OECD:s modellavtal, "Controlled foreign corporations", "effective management", "central management and control", Luxemburgparagrafen. | swe |