Det ansvarstagande företaget? En språkvetenskaplig studie av årsredovisningstexter och hur svenska storföretag uttrycker ansvarstagande i sociala och miljörelaterade frågor
Abstract
Årsredovisningen är en textgenre som har präglats av stor förändring de senaste
tio åren och som har fått allt större uppmärksamhet i olika sammanhang. Dess
publik utgörs inte längre enbart av företagets aktieägare, utan av många andra
intressenter som till skillnad från aktieägarna i första hand engagerar sig i
företagsverksamhetens kvalitativa mål istället för de rent ekonomiska.
Årsredovisningen har därför utvecklats till ett textdokument som med tiden har
kommit att omfatta alltfler intresseområden, varav företagets ansvarstagande i
olika frågor kan nämnas som ett exempel.
Den här studiens syfte är att åskådliggöra hur företag formulerar sig språkligt
för att uttrycka sitt ansvarstagande i sociala och miljörelaterade frågor.
Undersökningsmaterialet består av årsredovisningar från de svenska
storföretagen Hennes & Mauritz, Swedish Match och Trelleborg och uppsatsen
innehåller fyra delanalyser som synliggör olika aspekter av det ansvarstagande
som företagen uttrycker. Årsredovisningstexterna analyseras med avseende på
deras deltagare, processer och modalitet, samt vilka omtalsformer de innehåller.
Analyserna diskuteras sedan i termer av texternas ideationella och
interpersonella metafunktion, två systemiskfunktionella, grammatiska begrepp
som har använts för att strukturera uppsatsens resultat.
Analyserna av texternas deltagare och processer återspeglar deras ideationella
betydelse, d.v.s. den verklighet som avsändaren konstruerar och förmedlar till
textens mottagare. När textens deltagare analyseras framgår det tydligt att bilden
av företagets verksamhet skiftar, beroende på vilken deltagare som för tillfället
är i fokus. Samtliga företag är dock mycket noga med att lyfta fram en
oberoende, tredje part när de uttrycker sitt ansvarstagande. De processer som
återfinns i de undersökta texterna förmedlar två olika verkligheter: En där någon
eller något utför en viss handling och en där något sker, till synes utan yttre
påverkan. Oavsett vilken av dessa språkliga strategier som tillämpas, är
företagens ansvarstagande i det här avseendet svårt att ifrågasätta.
De omtalsformer som används i de analyserade avsnitten i årsredovisningarna
och deras modalitet åskådliggör texternas inter- personella betydelse som dels
belyser relationen mellan textens avsändare och mottagare, dels den mellan
textens olika deltagare. Analysen av texternas omtalsformer visar att företagen
använder sig av olika språkliga strategier i det här avseendet, men att de tenderar
att bli synonyma med avsändaren och använda första persons pronomen i
sammanhang när det är särskilt viktigt att framställa sig som synligt ansvarstagande. Ett sådant är när olika företagspolicies ska redovisas.
Samma iakttagelse görs i analysen av texternas modalitet. I företagens olika policies används modala hjälpverb med mycket stark modalitet och företaget framstår därför som trovärdigt i sitt uttryckta ansvarstagande. Det är dock inte fallet när avsändaren i texten ska beskriva hur policyn efterlevs. Då blir de modala hjälpverben betydligt svagare och textens mottagare får anledning att ifrågasätta företagens ansvarstagande. Årsredovisningstexterna präglas i övrigt av en avsaknad av modala hjälpverb, vilket gör att företagens ansvarstagande även i det här fallet är svårt att ifrågasätta.
I studiens olika delanalyser framträder både generella mönster och företagsspecifika språkliga strategier och det är när analysen fokuserar de sistnämnda som företagens uttryckta ansvarstagande eller avsaknaden av ett sådant blir som mest tydlig.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-02-02Author
Stensjö, Cecilia
Keywords
textanalys
Företagstext
årsredovisning
ansvarstagande
Language
swe