• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det ansvarstagande företaget? En språkvetenskaplig studie av årsredovisningstexter och hur svenska storföretag uttrycker ansvarstagande i sociala och miljörelaterade frågor

Sammanfattning
Årsredovisningen är en textgenre som har präglats av stor förändring de senaste tio åren och som har fått allt större uppmärksamhet i olika sammanhang. Dess publik utgörs inte längre enbart av företagets aktieägare, utan av många andra intressenter som till skillnad från aktieägarna i första hand engagerar sig i företagsverksamhetens kvalitativa mål istället för de rent ekonomiska. Årsredovisningen har därför utvecklats till ett textdokument som med tiden har kommit att omfatta alltfler intresseområden, varav företagets ansvarstagande i olika frågor kan nämnas som ett exempel. Den här studiens syfte är att åskådliggöra hur företag formulerar sig språkligt för att uttrycka sitt ansvarstagande i sociala och miljörelaterade frågor. Undersökningsmaterialet består av årsredovisningar från de svenska storföretagen Hennes & Mauritz, Swedish Match och Trelleborg och uppsatsen innehåller fyra delanalyser som synliggör olika aspekter av det ansvarstagande som företagen uttrycker. Årsredovisningstexterna analyseras med avseende på deras deltagare, processer och modalitet, samt vilka omtalsformer de innehåller. Analyserna diskuteras sedan i termer av texternas ideationella och interpersonella metafunktion, två systemiskfunktionella, grammatiska begrepp som har använts för att strukturera uppsatsens resultat. Analyserna av texternas deltagare och processer återspeglar deras ideationella betydelse, d.v.s. den verklighet som avsändaren konstruerar och förmedlar till textens mottagare. När textens deltagare analyseras framgår det tydligt att bilden av företagets verksamhet skiftar, beroende på vilken deltagare som för tillfället är i fokus. Samtliga företag är dock mycket noga med att lyfta fram en oberoende, tredje part när de uttrycker sitt ansvarstagande. De processer som återfinns i de undersökta texterna förmedlar två olika verkligheter: En där någon eller något utför en viss handling och en där något sker, till synes utan yttre påverkan. Oavsett vilken av dessa språkliga strategier som tillämpas, är företagens ansvarstagande i det här avseendet svårt att ifrågasätta. De omtalsformer som används i de analyserade avsnitten i årsredovisningarna och deras modalitet åskådliggör texternas inter- personella betydelse som dels belyser relationen mellan textens avsändare och mottagare, dels den mellan textens olika deltagare. Analysen av texternas omtalsformer visar att företagen använder sig av olika språkliga strategier i det här avseendet, men att de tenderar att bli synonyma med avsändaren och använda första persons pronomen i sammanhang när det är särskilt viktigt att framställa sig som synligt ansvarstagande. Ett sådant är när olika företagspolicies ska redovisas. Samma iakttagelse görs i analysen av texternas modalitet. I företagens olika policies används modala hjälpverb med mycket stark modalitet och företaget framstår därför som trovärdigt i sitt uttryckta ansvarstagande. Det är dock inte fallet när avsändaren i texten ska beskriva hur policyn efterlevs. Då blir de modala hjälpverben betydligt svagare och textens mottagare får anledning att ifrågasätta företagens ansvarstagande. Årsredovisningstexterna präglas i övrigt av en avsaknad av modala hjälpverb, vilket gör att företagens ansvarstagande även i det här fallet är svårt att ifrågasätta. I studiens olika delanalyser framträder både generella mönster och företagsspecifika språkliga strategier och det är när analysen fokuserar de sistnämnda som företagens uttryckta ansvarstagande eller avsaknaden av ett sådant blir som mest tydlig.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21893
Samlingar
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_21893_1.pdf (342.9Kb)
Datum
2010-02-02
Författare
Stensjö, Cecilia
Nyckelord
textanalys
Företagstext
årsredovisning
ansvarstagande
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV