• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Självbedömningskompetens i matematik - i relation till terminsbetyg, slutbetyg, nationellt ämnesprov och diagnosresultat i skolår 9

Sammanfattning
Bakgrund : Elever i grundskolan bedöms och betygssätts och enligt gällande läroplan (Utbildningsdepartementet, 1998) ska de själva få delta aktivt i alla delar av kunskapsbedömningen, dock ej i de delar som rör lärarens myndighetsutövning. Av särskilt intresse för den här studien var elevens förmåga till självbedömning. Syfte : Syftet med studien var att undersöka elevers självbedömnings- kompetens i ämnet matematik. Metod och material : Termins- och slutbetyg i matematik samt resultat från nationellt ämnesprov samlades in från 190 elever i skolår 9 vid tre skolor. Eleverna besvarade en självbedömningsmall, en enkät och en diagnos bestående av matematikuppgifter. Analys : Databehandlingen var i huvudsak deskriptiv och visade resultat i procent och antal i tabeller och diagram. Spridningsmått och centralmått har använts. Statistiska beräkningar avseende korrelation och i korstabeller ingick i analysen. Resultat : Studiens huvudresultat visade på skillnader i självbedömnings-kompetens där eleverna som ingick i studien fördelade sig i en större grupp med bättre självbedömningskompetens och en mindre grupp med sämre självbedömningskompetens. Studien visade att merparten av eleverna i gruppen med bättre självbedömningskompetens var högpresterande på studiens diagnos, hade stor tilltro till sin förmåga och hade höga betyg eller lägst slutbetyget godkänt. Elever med sämre självbedömningskompetens hade en tilltro till sin förmåga som antingen var stor eller liten, men med en viss förskjutning mot något som kan beskrivas som att de överskattade sin förmåga. Elever i den här gruppen fördelade sig i två näst intill lika stora grupper avseende prestationsförmåga, en högpresterande och en lågpresterande. Elever med sämre självbedömningskompetens hade låga betyg eller saknade slutbetyg. Avslutande Diskussion : Resultatet kan bidra till hypotesgenererande forskning om kunskapsbedömningsprocessen med fokus på elevers självbedömningskompetens.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21913
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
gupea_2077_21913_1.pdf (667.8Kb)
Datum
2010-02-08
Författare
Blomgren, Jan
Nyckelord
självbedömningskompetens
betyg
matematik
prov
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT09-2611-08 PDA161
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV