• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etiketter och lockbeten En jämförelse av rubriksättning i olika läromedelsversioner

Abstract
Många olika grupper i samhället har lässvårigheter och således finns det också många skolelever som har svårigheter med lärobokstexterna. Dessutom har det i läsundersökningar visat sig att läsförmågan går nedåt och därför kan man förutspå att behovet av lättlästa läroböcker kommer att öka i framtiden. Föreliggande studie är en deskriptiv undersökning av läroböckers rubriksättning där originalversion och förenklad version av samma läromedel jämförs. Läroboksrubrikerna jämförs kvantitativt med avseende på längd, syntaktisk utformning och om rubrikerna är huvudsakligen informerande eller intresseväckande. Kvalitativt jämförs rubrikernas grafiska utformning, rubrikstruktur och rubrikernas informationsmängd, lexikon och syntax. Studiens material består av läroböcker i historia och samhällskunskap för grundskolans år 9. Sammanlagt har rubrikerna i fyra böcker granskats, varav två originalversioner och två lättlästa versioner. Den kvantitativa jämförelsen av rubrikerna visade att rubrikerna skilde sig åt på få punkter. Endast vid jämförelse av syntaktisk utformning uppvisades en utmärkande skillnad genom att de förenklade versionerna hade en större andel hela meningar i rubrikerna än originalversionerna. Även vad gäller grafisk utformning och rubrik-struktur hade de fyra böckerna mycket gemensamt. Endast en av originalversionerna hade en annorlunda uppbyggnad med flera rubrik-nivåer. Den kvalitativa granskningen av rubrikerna visade bl.a. att rubrikerna i de förenklade versionerna ofta innehöll mindre information än motsvarade rubriker i originalversionerna. I övrigt visade den kvalitativa jämförelsen att orden i de förenklade böckernas rubriker var mer konkreta och vardagliga. Studiens huvudsakliga slutsats är att rubrikerna i de olika versionerna har mycket gemensamt, men att rubrikerna i de förenklade läroböckerna skulle kunna förbättras, framför allt med avseende på informations-mängd.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21925
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_21925_1.pdf (388.3Kb)
Date
2010-02-09
Author
Pettersson, Ida
Keywords
rubriker
läromedel
lättläst
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV