dc.contributor.author | Pettersson, Ida | |
dc.date.accessioned | 2010-02-09T08:55:04Z | |
dc.date.available | 2010-02-09T08:55:04Z | |
dc.date.issued | 2010-02-09T08:55:04Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21925 | |
dc.description.abstract | Många olika grupper i samhället har lässvårigheter och således finns det också många skolelever som har svårigheter med lärobokstexterna. Dessutom har det i läsundersökningar visat sig att läsförmågan går nedåt och därför kan man förutspå att behovet av lättlästa läroböcker kommer att öka i framtiden.
Föreliggande studie är en deskriptiv undersökning av läroböckers rubriksättning där originalversion och förenklad version av samma läromedel jämförs. Läroboksrubrikerna jämförs kvantitativt med avseende på längd, syntaktisk utformning och om rubrikerna är huvudsakligen informerande eller intresseväckande. Kvalitativt jämförs rubrikernas grafiska utformning, rubrikstruktur och rubrikernas informationsmängd, lexikon och syntax.
Studiens material består av läroböcker i historia och samhällskunskap för grundskolans år 9. Sammanlagt har rubrikerna i fyra böcker granskats, varav två originalversioner och två lättlästa versioner.
Den kvantitativa jämförelsen av rubrikerna visade att rubrikerna skilde sig åt på få punkter. Endast vid jämförelse av syntaktisk utformning uppvisades en utmärkande skillnad genom att de förenklade versionerna hade en större andel hela meningar i rubrikerna än originalversionerna. Även vad gäller grafisk utformning och rubrik-struktur hade de fyra böckerna mycket gemensamt. Endast en av originalversionerna hade en annorlunda uppbyggnad med flera rubrik-nivåer. Den kvalitativa granskningen av rubrikerna visade bl.a. att rubrikerna i de förenklade versionerna ofta innehöll mindre information än motsvarade rubriker i originalversionerna. I övrigt visade den kvalitativa jämförelsen att orden i de förenklade böckernas rubriker var mer konkreta och vardagliga.
Studiens huvudsakliga slutsats är att rubrikerna i de olika versionerna har mycket gemensamt, men att rubrikerna i de förenklade läroböckerna skulle kunna förbättras, framför allt med avseende på informations-mängd. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | rubriker | en |
dc.subject | läromedel | en |
dc.subject | lättläst | en |
dc.title | Etiketter och lockbeten En jämförelse av rubriksättning i olika läromedelsversioner | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |