• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
  • View Item
  •   Home
  • Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen

Abstract
Avhandlingsarbetets syfte är att synliggöra slöjdlärares skilda förhållningssätt i undervisningen. Hur lärare genomför sin undervisning och agerar i förhållande till sina elever påverkar vad eleverna ges möjlighet att lära. Olikheter mellan lärare relaterar också till att slöjdundervisningen skall vara likvärdig. Forskningen inom det slöjdpedagogiska/didaktiska fältet är sparsam. Kännedom om hur slöjdundervisning utöver den man själv har erfarenhet av är begränsad. Slöjdundervisning har studerats med hjälpa av lärare och elevers beskrivningar genom dagböcker. Dessutom har den muntliga kommunikationen mellan lärare och elever analyserats med hjälp av mp3-inspelningar. Resultatet beskrivs dels i form av fyra konstruerade idealtyper: Serviceman, Instruktör, Handledare och Pedagog. Dels i form av tre huvudsakliga förhållnings¬sätt hos slöjdlärarna: Lärare som lägger fokus på instruktion för nästa steg i elevernas arbete, lärare med fokus på att skapa förståelse hos eleverna, och lärare som i första hand stöttar eleverna genom att hjälpa till med det eleverna ber om. I arbetet diskuteras hur de identifierade förhållningssätten påverkar förutsättningarna för elevernas lärande. Detta beskrivs bland annat i form av olika fokus på eller förutsättningar att lära om, i, med och genom slöjdundervisningen. Den studerade undervisningen utmärks av att vara individualiserad, elevernas inflytande och engagemang är generellt stort. I förhållande till likvärdighet möjliggörs därigenom en anpassning till olika elevers förutsättningar. Däremot ges elevernas egna initiativ och ansvarstagande varierande utrymme beroende på lärarens förhållningssätt. Studien väcker också frågor om hur slöjdlärarna uppmärksammar eleverna på vad som lärs, hur det lärs och hur det relaterar till målen för slöjdundervisningen.
Degree
Doctor of Philosophy
University
Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution
Department of Food, Health and Environment ; Institutionen för mat, hälsa och miljö
Disputation
Fredagen den 23 april 2010, kl 10.00, Margareta Huitfeldts Auditorium, Pedagogen hus C
Date of defence
2010-04-23
E-mail
peter.hasselskog@ped.gu.se
URI
http://hdl.handle.net/2077/21997
Collections
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar
  • Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
View/Open
Thesis (2.560Mb)
Abstract (83.59Kb)
Date
2010-04-07
Author
Hasselskog, Peter
Keywords
Slöjd
slöjdlärare
förhållningssätt
dagbok
mp3
slöjddidaktik
slöjdpedagogik
Publication type
Doctoral thesis
ISBN
978-91-7346-676-9
ISSN
0436-1121
Series/Report no.
Gothenburg Studies In Educational Sciences
289
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV