• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen

Sammanfattning
Avhandlingsarbetets syfte är att synliggöra slöjdlärares skilda förhållningssätt i undervisningen. Hur lärare genomför sin undervisning och agerar i förhållande till sina elever påverkar vad eleverna ges möjlighet att lära. Olikheter mellan lärare relaterar också till att slöjdundervisningen skall vara likvärdig. Forskningen inom det slöjdpedagogiska/didaktiska fältet är sparsam. Kännedom om hur slöjdundervisning utöver den man själv har erfarenhet av är begränsad. Slöjdundervisning har studerats med hjälpa av lärare och elevers beskrivningar genom dagböcker. Dessutom har den muntliga kommunikationen mellan lärare och elever analyserats med hjälp av mp3-inspelningar. Resultatet beskrivs dels i form av fyra konstruerade idealtyper: Serviceman, Instruktör, Handledare och Pedagog. Dels i form av tre huvudsakliga förhållnings¬sätt hos slöjdlärarna: Lärare som lägger fokus på instruktion för nästa steg i elevernas arbete, lärare med fokus på att skapa förståelse hos eleverna, och lärare som i första hand stöttar eleverna genom att hjälpa till med det eleverna ber om. I arbetet diskuteras hur de identifierade förhållningssätten påverkar förutsättningarna för elevernas lärande. Detta beskrivs bland annat i form av olika fokus på eller förutsättningar att lära om, i, med och genom slöjdundervisningen. Den studerade undervisningen utmärks av att vara individualiserad, elevernas inflytande och engagemang är generellt stort. I förhållande till likvärdighet möjliggörs därigenom en anpassning till olika elevers förutsättningar. Däremot ges elevernas egna initiativ och ansvarstagande varierande utrymme beroende på lärarens förhållningssätt. Studien väcker också frågor om hur slöjdlärarna uppmärksammar eleverna på vad som lärs, hur det lärs och hur det relaterar till målen för slöjdundervisningen.
Examinationsnivå
Doctor of Philosophy
Universitet
Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution
Department of Food, Health and Environment ; Institutionen för mat, hälsa och miljö
Disputation
Fredagen den 23 april 2010, kl 10.00, Margareta Huitfeldts Auditorium, Pedagogen hus C
Datum för disputation
2010-04-23
E-post
peter.hasselskog@ped.gu.se
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21997
Samlingar
  • Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar
  • Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
Fil(er)
Thesis (2.560Mb)
Abstract (83.59Kb)
Datum
2010-04-07
Författare
Hasselskog, Peter
Nyckelord
Slöjd
slöjdlärare
förhållningssätt
dagbok
mp3
slöjddidaktik
slöjdpedagogik
Publikationstyp
Doctoral thesis
ISBN
978-91-7346-676-9
ISSN
0436-1121
Serie/rapportnr.
Gothenburg Studies In Educational Sciences
289
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV