• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att förlänga en ensamposition - Strategier inom läkemedelsbranschen

Sammanfattning
Läkemedelsbranschens karaktäristika, med extremt forsknings- och patentberoende skapar ett stort behov av kapital, varför tiden för exklusivitet blir alltmer betydelsefull. Ensampositionens finansiella vikt blir än mer konkret, med vetskapen om den differentierade generiska sektor som väntar på att ta upp konkurrensen med originalprodukten vid patentets utgång. Arbetet tar sin utgångspunkt i den konkurrenssituation som uppstår på läkemedelsmarknaden när ett läkemedelspatent löper ut. Innovatören riskerar att förlora åtskilliga marknadsandelar när tillverkarna av generika intar scenen, med sina betydligt mer prisvärda kopior. För innovationsföretaget är det mycket angeläget att fördröja denna konfrontation, då ytterligare tid i form av exklusivitet innebär värdefulla intäkter. Innovationsföretaget försöker med hjälp av rättsliga strategier förlänga sin ensamposition. Dessa strategier har sin huvudsakliga utgångspunkt i immaterialrätten. Genom att tillämpa olika strategier hoppas innovatören på ett mer eller mindre långsiktigt sätt förlänga sin ensamposition. Den allmänna inställningen till generika har med tiden blivit mer positiv och generiska preparat ses som ett nödvändigt alternativ för att hålla ner läkemedelsnotan. Denna trend tvingar innovationsföretagen till nytänkande och allt större summor spenderas på att bygga upp kompletta strategier som försvårar generikakonkurrenternas inträde på marknaden. Uppsatsen försöker spegla den brutala kampen som utspelar sig mellan den innovativa- respektive den generiska sektorn vid ett läkemedelpatents utgång. Den vill också visa på de möjligheter ett innovationsföretag besitter för att försvara sin ensamposition och således behålla sina marknadsandelar.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/2201
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
199974.pdf (325.9Kb)
Datum
1999
Författare
Sjöström, Johan
Språk
en
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV