Hur fungerar den tidiga läs- och skrivundervisningen i skolan? En fallstudie
Abstract
Abstract
Institution Pedagogen - Institution för pedagogik och didaktik.
Författare Katarina Nurmi och Jasmina Muharemovic
Arbetets titel Hur fungerar den tidiga läs- och skrivundervisningen i skolan?
En fallstudie.
Tidpunkt Höstterminen 2005
Bakgrund Anledningen till att vi gör en undersökning om hur den tidiga läs- och
skrivinlärning fungerar i undervisningen har sin utgångspunkt i det att
vi båda är intresserade av lärarnas val av metoder för läs- och
skrivinlärningen. Med denna undersökning har vi som mål att bredda
vår kunskap om vilka läs- och skriv metoder som finns samt att ta
reda på vilka metoder som mest gynnar barns läs- och skrivinlärning.
Syfte Vårt övergripande syfte med uppsatsen är att undersöka hur den
tidiga läs- och skrivundervisningen fungerar i skolan. I arbetet gör vi
en empirisk undersökning där vi avser att ta reda på lärarnas syn på
inlärning och kunskap, vilka metoder de använder i sin läs- och
skrivundervisning, samt hur de förhåller sig till styrdokumenten.
För att i slutsatsen kunna svara på vår huvudfråga knyter vi därför
den empiriska undersökningen till den teoretiska undersökningen.
Material och Metod Examensarbetet är en empirisk undersökning i vilken vi knyter an till
den forskning och de teorier som finns om hur barn lär samt om hur
läs- och skrivinlärningen går till, för att avslutningsvis kunna besvara
undersökningens huvudfråga. Den empiriska undersökningen gör vi
genom att observera och intervjua lärare som berättar om sin läs- och
skriv undervisning.
Slutsatser De fem lärare som vi har intervjuat samt observerat använder sig inte
av någon renodlad metod i sin läs- och skrivundervisning. Alla dessa
lärare blandar olika metoder men vissa är ändå mer inriktade på att
arbeta för ett visst synsätt på lärande än andra. På så sätt har vi
kommit fram till att valet av metoder i läs- och skrivundervisningen
beror helt på vilket synsätt lärarna har i grunden.
Nyckelord/sökord Våra fem nyckelord är: läs- och skrivundervisning, läs- och skriv
metoder, kunskapssyn, ljudmetoden, helordsmetoden.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Nurmi, Katarina
Muharemovic, Jasmina
Keywords
läs- och skrivundervisning
läs- och skrivmetoder
kunskapssyn
ljudmetoden
helordsmetoden
Series/Report no.
ht05 2410-002
Language
sv