• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur fungerar den tidiga läs- och skrivundervisningen i skolan? En fallstudie

Sammanfattning
Abstract Institution Pedagogen - Institution för pedagogik och didaktik. Författare Katarina Nurmi och Jasmina Muharemovic Arbetets titel Hur fungerar den tidiga läs- och skrivundervisningen i skolan? En fallstudie. Tidpunkt Höstterminen 2005 Bakgrund Anledningen till att vi gör en undersökning om hur den tidiga läs- och skrivinlärning fungerar i undervisningen har sin utgångspunkt i det att vi båda är intresserade av lärarnas val av metoder för läs- och skrivinlärningen. Med denna undersökning har vi som mål att bredda vår kunskap om vilka läs- och skriv metoder som finns samt att ta reda på vilka metoder som mest gynnar barns läs- och skrivinlärning. Syfte Vårt övergripande syfte med uppsatsen är att undersöka hur den tidiga läs- och skrivundervisningen fungerar i skolan. I arbetet gör vi en empirisk undersökning där vi avser att ta reda på lärarnas syn på inlärning och kunskap, vilka metoder de använder i sin läs- och skrivundervisning, samt hur de förhåller sig till styrdokumenten. För att i slutsatsen kunna svara på vår huvudfråga knyter vi därför den empiriska undersökningen till den teoretiska undersökningen. Material och Metod Examensarbetet är en empirisk undersökning i vilken vi knyter an till den forskning och de teorier som finns om hur barn lär samt om hur läs- och skrivinlärningen går till, för att avslutningsvis kunna besvara undersökningens huvudfråga. Den empiriska undersökningen gör vi genom att observera och intervjua lärare som berättar om sin läs- och skriv undervisning. Slutsatser De fem lärare som vi har intervjuat samt observerat använder sig inte av någon renodlad metod i sin läs- och skrivundervisning. Alla dessa lärare blandar olika metoder men vissa är ändå mer inriktade på att arbeta för ett visst synsätt på lärande än andra. På så sätt har vi kommit fram till att valet av metoder i läs- och skrivundervisningen beror helt på vilket synsätt lärarna har i grunden. Nyckelord/sökord Våra fem nyckelord är: läs- och skrivundervisning, läs- och skriv metoder, kunskapssyn, ljudmetoden, helordsmetoden.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/221
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05 2410-002.pdf (172.5Kb)
Datum
2005
Författare
Nurmi, Katarina
Muharemovic, Jasmina
Nyckelord
läs- och skrivundervisning
läs- och skrivmetoder
kunskapssyn
ljudmetoden
helordsmetoden
Serie/rapportnr.
ht05 2410-002
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV