Show simple item record

dc.contributor.authorKärrström, Björn
dc.contributor.authorKärrström, Jeanina
dc.date.accessioned2010-04-08T08:22:40Z
dc.date.available2010-04-08T08:22:40Z
dc.date.issued2010-04-08T08:22:40Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22210
dc.description.abstractSyfte: Vårt övergripande syfte med studien är att studera sambandet mellan dyslexi och socio- emotionella faktorer. För att uppnå syftet har vi valt att fokusera på nedanstående områden: • självbild/självförtroende/självkänsla • hur skolarbetet fungerar • egen arbetsinsats och resultat • hur lärare och skolkamrater bemöter eleverna • vilken förståelse eleverna upplever att lärare och skolkamrater har • framtidstankar Metod: Undersökningen är en kvalitativ intervjustudie på två gymnasieskolor i Västsverige. Respondenterna är sex gymnasieungdomar som har diagnosen dyslexi. Bearbetningen av materialet var att läsa, sortera och diskutera samtliga intervjuer många gånger för att på så sätt skapa kategorier samt hitta skillnader och likheter i svaren. Dessa redovisas därefter i åtta olika teman. Resultat: Vi kan konstatera att det finns en mängd faktorer som kan leda till socio- emotionella svårigheter för elever med dyslexi. Fyra av de sex intervjuade eleverna känner sig misstrodda i sin dyslexi. Nuvarande eller tidigare lärare tror inte på att de har det här funktionshindret. Tre elever upplever att det tidigare inte funnits någon förståelse för deras dyslexi. Endast en av de sex intervjuade eleverna säger att hon har åtgärdsprogram. Tre elever säger att de känner sig dåliga eller mindre smarta än andra. Alla elever som vi intervjuat utom en säger att de känner sig stressade, varav två säger att de alltid känner sig stressade. Alla elever säger att de trivs bra. Tre av eleverna hade väldigt tydliga och bestämda åsikter avseende att lärarna behöver veta mer om dyslexi. Av de sex elever vi intervjuat säger fem att de vill jobba efter gymnasiet och inte läsa vidare. Slutsats: Dyslexi kan leda till socio- emotionella konsekvenser. För att minska den här risken behöver lärarna kunskap att kunna tillämpa alternativa arbetssätt och metoder som är lämpade för dyslektiker. Eleverna behöver få stöd, åtgärdsprogram upprättade, kompensatoriska hjälpmedel samt anpassade uppgifter i högre utsträckning.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats VAL, Kandidatuppsats PDGX61en
dc.relation.ispartofseriesHT09-2611-09 U/V LAU 925, HT09-2611-04 PDGX61en
dc.subjectdyslexien
dc.subjectsocio- emotionella faktoreren
dc.title"En del tror att det är fejk". Några gymnasieelevers erfarenheter av att gå i skolan med dyslexien
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record