Stämplad och/eller en känsla av Befrielse. Fyra vuxnas livsberättelser om deras upplevelser av specialpedagogiskt stöd
Abstract
Syfte:
Syftet med studien är att få kunskap om och i så fall hur några vuxnas livsvärldar kan ha blivit formade av det specialpedagogiska stöd de fått någon gång under deras skolgång. Med ut-gångspunkt i vilka erfarenheter de bär med sig och vilken betydelse det specialpedagogiska stödet har haft för individen kan konsekvenser av de specialpedagogiska åtgärderna syn-liggöras.
Teori:
För att kunna förstå deltagarnas livsberättelser utifrån ett specialpedagogiskt och ett individu-ellt perspektiv beskrivs teorier inom den specialpedagogiska forskningen och om identitetsut-veckling.
Forskningsansats och Metod:
En fenomenologisk livsvärldsansats har valts för att förstå de vuxnas erfarenheter av special-pedagogiskt stöd och hur det kan ha format deras livsvärldar idag. Livsvärldsstudien handlar om att studera fenomenet med sensibilitet, följsamhet och öppenhet för att förstå människors vara-i-världen (Berndtsson, 2001). Studien bygger på fyra halvstrukturerade livsvärldsinter-vjuer med fyra vuxna, tre män och en kvinna, som någon gång fått specialpedagogiskt stöd under sin skolgång. Intervjuerna har analyserats och tolkats enligt hermeneutiken, där förförs-tåelsen samt en växling mellan delarna och helheten är centrala (Ödman, 2007).
Resultat:
Deltagarnas erfarenheter av det specialpedagogiska stödet är av olikartad karaktär, vilka är indelade i fyra teman; Utsatt/Stämplad, Sviken, Kluven och Befrielse. Utsatt/Stämplad innebär att respondenterna känt sig utpekade till följd av det specialpedagogiska stödet. Sviken hand-lar framför allt om att det specialpedagogiska stödet uteblev. Temat Kluven innefattar att del-tagarens upplevelser av stödet har inneburit positiva och negativa erfarenheter samtidigt. Det sista temat Befrielse visar att det specialpedagogiska stödet har varit avgörande för att öka deltagarens självkänsla och utvecklingsmöjligheter. Deltagarnas livsberättelser visar att det specialpedagogiska stödet på något sätt har bidragit till att forma deras livsvärldar fram till idag. I diskussionen problematiseras specialpedagogikens dilemma, vad som kan ha förstärkt deltagarnas upplevelser av stödet och specialpedagogens förhållningssätt till eleven.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-04-22Author
Lagesson, Carina
Keywords
livsvärldsfenomenologi
specialpedagogik
livsvärldsberättelser
Series/Report no.
Magisteruppsats Specialpedagogiska programmet/SPP600
HT09-2611-10 Specped
Language
swe