• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stämplad och/eller en känsla av Befrielse. Fyra vuxnas livsberättelser om deras upplevelser av specialpedagogiskt stöd

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om och i så fall hur några vuxnas livsvärldar kan ha blivit formade av det specialpedagogiska stöd de fått någon gång under deras skolgång. Med ut-gångspunkt i vilka erfarenheter de bär med sig och vilken betydelse det specialpedagogiska stödet har haft för individen kan konsekvenser av de specialpedagogiska åtgärderna syn-liggöras. Teori: För att kunna förstå deltagarnas livsberättelser utifrån ett specialpedagogiskt och ett individu-ellt perspektiv beskrivs teorier inom den specialpedagogiska forskningen och om identitetsut-veckling. Forskningsansats och Metod: En fenomenologisk livsvärldsansats har valts för att förstå de vuxnas erfarenheter av special-pedagogiskt stöd och hur det kan ha format deras livsvärldar idag. Livsvärldsstudien handlar om att studera fenomenet med sensibilitet, följsamhet och öppenhet för att förstå människors vara-i-världen (Berndtsson, 2001). Studien bygger på fyra halvstrukturerade livsvärldsinter-vjuer med fyra vuxna, tre män och en kvinna, som någon gång fått specialpedagogiskt stöd under sin skolgång. Intervjuerna har analyserats och tolkats enligt hermeneutiken, där förförs-tåelsen samt en växling mellan delarna och helheten är centrala (Ödman, 2007). Resultat: Deltagarnas erfarenheter av det specialpedagogiska stödet är av olikartad karaktär, vilka är indelade i fyra teman; Utsatt/Stämplad, Sviken, Kluven och Befrielse. Utsatt/Stämplad innebär att respondenterna känt sig utpekade till följd av det specialpedagogiska stödet. Sviken hand-lar framför allt om att det specialpedagogiska stödet uteblev. Temat Kluven innefattar att del-tagarens upplevelser av stödet har inneburit positiva och negativa erfarenheter samtidigt. Det sista temat Befrielse visar att det specialpedagogiska stödet har varit avgörande för att öka deltagarens självkänsla och utvecklingsmöjligheter. Deltagarnas livsberättelser visar att det specialpedagogiska stödet på något sätt har bidragit till att forma deras livsvärldar fram till idag. I diskussionen problematiseras specialpedagogikens dilemma, vad som kan ha förstärkt deltagarnas upplevelser av stödet och specialpedagogens förhållningssätt till eleven.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/22266
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
gupea_2077_22266_1.pdf (309.5Kb)
Datum
2010-04-22
Författare
Lagesson, Carina
Nyckelord
livsvärldsfenomenologi
specialpedagogik
livsvärldsberättelser
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats Specialpedagogiska programmet/SPP600
HT09-2611-10 Specped
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV