Visa enkel post

dc.contributor.authorEkström, Charlotte
dc.contributor.authorSundberg, Frida
dc.date.accessioned2010-05-28T09:32:14Z
dc.date.available2010-05-28T09:32:14Z
dc.date.issued2010-05-28T09:32:14Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/22432
dc.description.abstractBakgrund och problem Kreativitet blir allt viktigare hos alla företag, inte minst hos de som har det som sin kärnkompetens. Reklambranschen präglas av många aktörer, hård konkurrens samt en föränderlig miljö. Reklambyrån måste dels finna en konkurrenskraftig position på marknaden och utifrån det anpassa sin styrning. Syfte Syftet med vår uppsats har varit att undersöka och kartlägga hur företag inom reklambranschen styr sin verksamhet och sina kreatörer. Metod Som utgångspunkt i denna uppsats har vi haft kvalitativa djupintervjuer på nio reklambyråer. Efter en sammanställning har detta sedan ställts mot teoretiska ramverk inom olika studieområden. Resultat och slutsatser Vi har kommit fram till att företagets strategi ligger till grund för mycket av den styrning som appliceras inom organisationen. En högre grad av standardiserade arbetssätt leder till formella styrtekniker. Vidare är sammanhållning och företagskultur viktig och är något som är utmärkande i reklambranschen. Därtill är det viktigt att de enskilda kreatörerna känner lust och mening med sitt arbete och därigenom motiveras att prestera. Förslag till fortsatta studier Att se på reklambyråernas arbete utifrån kundens perspektiv. Att utvärdera den förändrade konkurrenssituationen med hänseende till webb, sociala medier och konsultföretagens inträde inom reklambranschen. Att sätta olika byråers positioner och strategier på marknaden i relation till graden av lönsamhet. Nyckelord Kreativitet, reklam, reklambranschen, styrning, ekonomistyrning, resursbaserad styrning, formell styrning, informell styrning, kultur, kulturstyrning, kunskapsföretag, konkurrenskraft, kärnkompetens.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries09-10-55Men
dc.titleKreatören som strategisk resurs. En studie av reklambyråers arbetssätt, roller och ekonomistyrningen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post