Tre genrer i trean. En studie av flerspråkiga elevers instruerande, berättande och beskrivande texter.
Abstract
Den första januari 2009 fick årskurs 3 en ny läroplan där det beträffande
skrivning framgår att elever ska behärska tre sorters genrer, nämligen
instruerande, berättande och beskrivande. Samma vår, dvs. våren 2009, ges de
första nationella proven för årskurs 3 och där prövas elevernas genrekunskaper
både muntligt och skriftligt. Detta blev upprinnelsen till denna uppsats och satte
ramarna kring den. Eftersom uppsatsen skrivs inom ämnet svenska som
andraspråk hamnar fokus på flerspråkiga elevers textproduktion.
I läroplanen för årskurs 3 används begreppet genrer för första gången som
särskiljande mellan olika texter och frågan är då vilken implicit kunskap
undersökningens flerspråkiga elever besitter om genreskillnader när det gäller
skriftlig produktion. För att ta reda på det samlade jag in de texter som
producerades i undersökningsklassen mellan mars och juni men valde ut sex
texter som via sin rubrik jag trodde skulle representera de tre genrerna
instruerande, berättande och beskrivande, vilket blev två texter per genre.
För att analysera texterna använde jag mig av den praktiskt tillämpade
genreteori (Derewianka 1990, Knapp och Watkins 2005, Hedeboe och Polias
2008) som bygger på lingvisten M.A.K. Hallidays (2004) språkteori, den s.k.
funktionella grammatiken. Urvalet av analyskategorierna hämtade jag från
Holmberg och Karlssons (2006) bok Grammatik med betydelse och analyserade
texterna utifrån genrespecifika drag indelade i textens makrostruktur samt de
lexikogrammatiska språkliga val som görs genom den ideationella,
interpersonella och textuella metafunktionen.
Slutresultatet kan kort sammanfattas i att elevernas texter uppvisar genreskillnader
men att explicit undervisning antagligen skulle göra texterna ännu
mer genrespecifika. Skälet till det är att en del av instruktionstexterna mer likar
återberättelse än instruktion, att berättelsetexterna skulle behöva en mer
utvecklad komplikation och upplösning och att beskrivningstexterna behöver
stöd för att utveckla en tydligare organisation. Därmed skulle elevernas kunskap
om den skillnad som finns mellan olika genrer öka vilket i sin tur genererar
säkrare textproduktion.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-06-24Author
Lundin, Eva
Keywords
Elevtextanalys
genre
funktionell grammatik
pedagogik
Language
swe