• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Vi i förskolan - Dom i förskoleklass". Pedagogers uppfattningar om övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov i särskilt stöd

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att belysa pedagoger och rektorers uppfattningar om samverkan vid övergången mellan förskola till förskoleklass med fokus på barn i behov av särskilt stöd. I studien undersöks även frågan om vilka möjligheter det finns för utveckling inom området. Centrala frågeställningar i studien är: hur beskriver förskolans rektor och pedagoger övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd? Vilka hinder och möjligheter beskriver rektor respektive pedagoger för barn i behov av särskilt stöd vid övergången från förskola till förskoleklass? Vad finns det för vilja och önskan om samverkan hos pedagoger i förskolan? Teori och metod: Forskningsansatsen är etnografiskt inspirerad och tolkningsansatsen för studien utgår från det sociokulturella perspektivet. De metoder som använts i studien är ljudinspelade fokusgruppsintervjuer med förskolans rektor och pedagoger, samt deltagande observation vid överlämningssamtal med pedagoger och rektor i förskola samt pedagoger i förskoleklass. Datamaterialet transkriberades och olika teman analyserades fram utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Resultat: Studiens resultat visar att relationen mellan förskola och skola är en viktig fråga som är aktuell i allra högsta grad. Resultatet visar att det i den aktuella praktiken saknas en fungerande övergång och samverkan mellan förskola och förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd. I mötet med förskoleklassens pedagoger uppstår ett dike i avsaknad av gemensamma begreppsdefinitioner och intentioner för måluppfyllelse. Studien visar dock att pedagogerna i förskolan är engagerade och har en gemensam syn på tankar och synsätt och på vad som för dem är innehåll och målsättning med överlämning från förskola till förskoleklass. Det finns en önskan om förändring och pedagogerna i förskolan är eniga; det måste vara barnen, i synnerhet de som är i behov av särskilt stöd som står i centrum, när det gäller uppläggning av samverkan mellan förskola och förskoleklass och inte traditioner eller yrkeskulturer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/22780
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
gupea_2077_22780_1.pdf (245.4Kb)
Datum
2010-07-05
Författare
Söderman, Frida
Nyckelord
förskola
förskoleklass
samverkan
barn i behov av särskilt stöd
sociokulturellt perspektiv
fokusgrupp
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats Specialpedagogiska programmet/SPP 600
VT10-2611-06 Specped
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV