• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fritidsläsning. En enkätundersökning om läsvanor i skolår fyra

Abstract
Syfte Syftet med undersökningen var att få en bild av flickors och pojkars läsvanor i skolår fyra på fritiden. Frågeställningarna var: Hur ofta läser eleverna på sin fritid? Vad läser eleverna på sin fritid? Finns det någon skillnad mellan flickornas och pojkarnas läsning? Teori Tiden i skolan räcker inte alltid till för att bli en duktig läsare, utan eleverna måste även läsa på sin fritid. Genom att ta del av elevernas egna läspreferenser och använda den kunskapen kan undervisningen utvecklas och anpassas för att tillmötesgå elevernas egna intressen och behov. Detta i sin tur kan leda till ett ökat läsintresse på fritiden. Metod Den metod som bäst svarade mot syftet och frågeställningarna var en kvantitativ enkätundersökning. Undersökningen genomfördes på fyra 0-6 skolor. Totalt svarade 51 flickor och 54 pojkar på enkäten. Svaren räknades om i procent och sammanställdes i diagram för redovisning och avläsning. I analysen jämfördes vad informanterna läste, hur ofta de läste och eventuella skillnader mellan könen. Resultat Resultaten visade att kapitelböcker och textremsan på tv/dvd/video samt text-tv är de lässtoff som informanterna läste oftast. Cirka 20 % av informanterna läste kapitelböcker varje dag och räknades till bokslukare. Hälften av eleverna svarade att de sällan läste kapitelböcker och textremsan på tv/dvd/video samt text-tv. Flickorna valde oftare än pojkarna att läsa kapitelböcker, bilderböcker, tidskrifter samt digitala texter. Pojkarna å andra sidan läste oftare faktaböcker, textremsan och dags - och kvällstidningar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/22782
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_22782_1.pdf (337.4Kb)
Date
2010-07-05
Author
Madison, Susanne
Staf, Anna
Keywords
fritidsläsning
bokslukare
literacy
genus
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT10-2611-07-PDGX62
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV