dc.contributor.author | Rönnerman, Karin | |
dc.date.accessioned | 2010-07-15T08:03:45Z | |
dc.date.available | 2010-07-15T08:03:45Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.issn | 1404-062X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/22982 | |
dc.description.abstract | Inom ramen för projektet ”Q i förskolan”, som Myndigheten för
skolutveckling tillsammans med Lärarförbundet och Göteborgs
universitet drev åren 2004-2006 utvecklades en kurs, ”Kvalitetsarbete
genom aktionsforskning i förskolan” av, IPD. Kursen gavs för
första gången 2004 och har sedan dess getts vid upprepade tillfällen
till olika kommuner. I denna studie följdes de tre första kursomgångarna
upp. Syftet med att följa upp eventuella effekter efter avslutad
kurs var att söka hitta kritiska element som kan vara av avgörande
betydelse för kursens inverkan på utveckling och därmed en
förhöjande kvalitet i förskolan. De frågor som ställdes rörde i vilken
utsträckning aktionsforskning användes, om specifika moment ansetts
avgörande för en fortsättning samt hur förskollärarna såg på
utveckling av den egna professionen en tid efter genomgången kurs.
En webbaserad enkät besvarades av 74 förskollärare våren 2008.
Resultaten är deskriptivt redovisade med citat från förskollärarnas
svar. Resultaten visade att 80 % av förskollärarna fortsatt att använda
aktionsforskning i förskolan. En majoritet av förskollärarna har
spridit aktionsforskning genom att de själva handledar grupper av
förskollärare. Dessa grupper var organiserade i hela arbetslag eller
blandade med representanter från olika arbetslag. När det gällde tid
för uppdrag som handledare visade det sig att få förskollärare hade
reglerad tid för sitt uppdrag. I resultatet framkom vidare att verktygen
och den systematik aktionsforskning innebär är av avgörande
betydelse för en fortsättning i praktiken. Förskollärarna hittade former
och strategier för att fortsätta arbetet. Det visade sig att förskollärarna
fått ökad medvetenhet och styrka och känt sig stärkta i sin
Medvetet Kvalitetsarbete
roll som professionella samt att detta bidragit till att bedöma kvaliteten
av arbetet med barngruppen. Vidare visade resultatet att nätverk
i kommunerna i samarbete med forskare kan vara en väg att
upprätta en forskningsbaserat förbättringsarbete för hållbar kvalitet.
Avslutningsvis anges några punkter för en fortsatt utveckling av
kvaliteten i förskolan genom aktionsforskning. | sv |
dc.format.extent | 85 s. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.publisher | Institutionen för pedagogik och didaktik | sv |
dc.relation.ispartofseries | IPD-rapport | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2008:07 | sv |
dc.subject | Kvalitetsarbete | sv |
dc.subject | Förskola | sv |
dc.subject | Lärare | sv |
dc.title | Medvetet kvalitetsarbete | sv |
dc.title.alternative | En uppföljning av kursen Q i förskolan och dess inverkan på förskollärares handlingar i praktiken | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.type.svep | report | sv |
dc.contributor.organization | Göteborgs universitet | sv |
dc.contributor.organization | University of Gothenburg | sv |