IPD-rapporter
Browse by
Mer information om IPD-rapporter på institutionens webbsida:
IPD-rapporter
Recent Submissions
-
En studie om barns skrivlärande
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2000) -
Att göra skillnad. En studie av ungdomar som politiska aktörer i skolans vardag
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2005) -
Insamling av enkätuppgifter i grundskolans åk 9 våren 2008 för UGU-projektets åttonde kohort (födda 1992)
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2008)SAMMANFATTNING Det huvudsakliga syftet med föreliggande rapport är att redogöra för urval, genomförande och instrumentegenskaper för insamlingen av enkätuppgifter inhämtade från eleverna i åk 9 för det åttonde stickprovet, ... -
Att utveckla naturvetenskaplig undervisning. Exemplet gaser och deras egenskaper
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 1995) -
Vad händer i NO-undervisningen. En kunskapsöversikt om undervisningen i naturorienterande ämnen i svensk grundskola 1992–2008
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2010) -
Running records. En metod att systematiskt följa barns läsutveckling
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 1996) -
Köns- och socialgruppsskillnader i matematik - Orsaker och konsekvenser
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2000) -
Elevers demokratiska kompetens. Rapport från den nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU03) – samhällsorienterande ämnen
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2005) -
Elevers syn på globala förhållanden och framtiden
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2005) -
Grundskolans naturvetenskap. Utvärderingar 1992 och 2003 samt en framtidsanalys
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2004) -
Kunskapsutveckling hos elever med rörelsehinder. Delstudie II. Resultat på prov för elever med rörelsehinder vid arbete med anpassat provmaterial
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2000) -
Kunskapsutveckling hos elever med rörelsehinder. Delstudie 1. Resultat och erfarenheter från den nationella utvärderingen av grundskolan 1995
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 1998) -
Lärande med rörelsehinder. Studier av förutsättningar och möjligheter för kunskapsutveckling i skolan
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2001) -
Ämnesdidaktisk teori för matematikundervisning. Ämneskunskapers relation till individ och omvärld
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2002) -
Inclusive education. A New Phase of Special Education in Sri Lanka
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 1999) -
Emergent literacy. Femton svenska forskares tankar om barns skriftspråkslärande 2006
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2007) -
Teknikämnet i skolan. Elevers uppfattningar och intresse av teknikämnet och lärares teknikdidaktiska kompetens
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2005) -
Kunskapsutveckling hos elever med rörelsehinder. Delstudie III. Kognitiva strategier vid arbete med matematikuppgifter med spatialt innehåll
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2001) -
Fritidsvetenskap. En kunskapsöversikt
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2001) -
Förändringar i läskompetens 1991-2001. En jämförelse över tid och länder
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2005)