Svåra lättlästa texter - En studie av SFI-studenters förmåga att förstå och använda enkla texter inom olika genrer
Sammanfattning
Enligt Skolverket ska studenter efter avslutad SFI-utbildning kunna
förstå och använda, vad Skolverket i kursplanen benämner ”enkla
texter” (Skolverket, SKOLFS 2009:2). Vad enkla texter innebär är dock
en tolkningsfråga. Lärare runt om i Sverige måste tolka direktivet och
använda denna tolkning som grund för sin undervisning.
Regeringen (Bästa språket en samlad svensk språkpolitik 2005/06:2)
skriver i en proposition att en demokrati förutsätter att medborgarna ska
kunna deltaga i samhällsdiskussioner och få tillgång till förståelig
samhällsinformation i form av olika typer av texter. Organisationen
Centrum för lättläst är en statlig verksamhet och de omvandlar
autentiska texter till ”lättlästa texter” (Centrum för lättläst 2010),
undersökningen baseras därför på dessa.
Uppsatsens syfte är att undersöka huruvida SFI-studenter som går
kurs D har fått tillräcklig utbildning i att kunna förstå och använda enkla
texter inom olika textgenrer samt att undersöka om det går att urskilja
bakomliggande faktorer till resultaten. Avsikten är att studera om
studenterna kan förklara givna ord och uttryck utan några hjälpmedel,
om de kan besvara läsförståelsefrågor samt att undersöka huruvida de
själva anser att det finns svåra ord och uttryck i lättlästa texter. Detta
genomförs med en kvalitativt utformad enkätundersökning som
genererar de mångsidiga svar som efterfrågas. Studien innehåller även
kvantitativa inslag då resultaten presenteras kvantitativt.
Resultaten tyder på att studenterna inte kan tillägna sig
undersökningens texter eftersom de förklarar och besvarar 59 % av
orden, uttrycken och läsförståelsefrågorna inkorrekt. Studiens resultat
tycks visa på att den grupp som sämst kan förklara och besvara
undersökningens ord, uttryck och läsförståelsefrågor är gruppen som har
vistats i Sverige i mer än 3 år. Denna grupp ger 67 % inkorrekta svar av
den totala summan av undersökningens tre områden. I studien kan jag
urskilja två grupper som avviker från de övriga genom att besvara
undersökningen mest korrekt. Den första gruppen är männen, den andra
är gruppen med informanter som har vistats i Sverige i mindre än 3 år.
Den gemensamma nämnaren för dessa två grupper är att de ger 47 %
inkorrekta svar.
Med den här undersökningen gör jag inte anspråk på någon
generaliserbarhet. Resultaten kan emellertid ge indikationer om dessa
texters läsbarhet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2010-08-24Författare
Hansson, Sara
Nyckelord
Skolverket
SFI
lättlästa texter
Språk
swe