• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbetslivs-, kultur- och samhällsinslag i svenskundervisningen för invandrare. En beskrivande undersökning

Abstract
Svenskundervisning för invandrare är en mångfacetterad verksamhet med många olika undervisningsinslag. Undervisningen syftar främst till att ge kursdeltagarna språkliga kunskaper och färdigheter samtidigt som det finns ett behov av arbetslivs-, kultur- och samhällsstudier inom ramen för sfi. Behovet har sin grund i språkets roll som kulturbärare samt i undervisningens kommunikativa mål som finns presenterade i styrdokumenten för sfi. Arbetslivs-, kultur- och samhällsstudier är olika vanligt förekommande i sfi-undervisningen. Vardagslivsundervisning anses vara det undervisningsinslaget som det är svårast att undervisa i. Andra former av kulturundervisning, som t.ex. statsskicks-, fin- och folkkulturfrågor, anses vara mer tillgängliga för både läraren och kursdeltagarna. Syftet med detta arbete är att kartlägga, jämföra och analysera förekomsten av samhälls-, arbetslivs- och kulturinslag inom ramen för lärarledd undervisning i svenska för invandrare (sfi) i Göteborg. Uppsatsen är uppbyggd kring en blandad metod med både kvantitativa och kvalitativa inslag. Kartläggningen av lärarledd undervisning genomförs med hjälp av en enkätundersökning. Urvalsgruppen i undersökningen består av verksamma sfi-lärare som arbetar på 7 (av sammanlagt 8) sfi-skolor i Göteborg och omfattar sammanlagt 96 lärare av ca 130 möjliga. Resultatet visar att de tillfrågade lärarna är medvetna om att arbetslivs-, kultur- och samhällsundervisningsinslag är nödvändiga och självklara delar i sfi-undervisningen. Samtidigt visar det att de olika områdena får olika mycket uppmärksamhet och undervisas främst om med hjälp av olika undervisningsmetoder. Vardagslivsundervisningen visar sig i undersökningen vara det mest förekommande kulturundervisningsinslaget i sfi i Göteborg. I resultatet framgår det även att de praktiska tillvägagångssätten i arbetslivs-, kultur- och samhällsundervisningen är mindre vanligt förekommande. Vid analysen av möjliga samband kommer det fram att det finns en möjlig korrelation mellan lärarnas ämnesundervisningserfarenhet och deras val av undervisningsmetoder i den samhällsorienterade undervisningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23220
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_23220_1.pdf (366.1Kb)
Date
2010-08-24
Author
Janson, Polina
Keywords
sfi
kulturundervisning
undervisningsmetoder
samhällsinslag
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV