Show simple item record

dc.contributor.authorJanson, Polina
dc.date.accessioned2010-08-24T09:21:23Z
dc.date.available2010-08-24T09:21:23Z
dc.date.issued2010-08-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23220
dc.description.abstractSvenskundervisning för invandrare är en mångfacetterad verksamhet med många olika undervisningsinslag. Undervisningen syftar främst till att ge kursdeltagarna språkliga kunskaper och färdigheter samtidigt som det finns ett behov av arbetslivs-, kultur- och samhällsstudier inom ramen för sfi. Behovet har sin grund i språkets roll som kulturbärare samt i undervisningens kommunikativa mål som finns presenterade i styrdokumenten för sfi. Arbetslivs-, kultur- och samhällsstudier är olika vanligt förekommande i sfi-undervisningen. Vardagslivsundervisning anses vara det undervisningsinslaget som det är svårast att undervisa i. Andra former av kulturundervisning, som t.ex. statsskicks-, fin- och folkkulturfrågor, anses vara mer tillgängliga för både läraren och kursdeltagarna. Syftet med detta arbete är att kartlägga, jämföra och analysera förekomsten av samhälls-, arbetslivs- och kulturinslag inom ramen för lärarledd undervisning i svenska för invandrare (sfi) i Göteborg. Uppsatsen är uppbyggd kring en blandad metod med både kvantitativa och kvalitativa inslag. Kartläggningen av lärarledd undervisning genomförs med hjälp av en enkätundersökning. Urvalsgruppen i undersökningen består av verksamma sfi-lärare som arbetar på 7 (av sammanlagt 8) sfi-skolor i Göteborg och omfattar sammanlagt 96 lärare av ca 130 möjliga. Resultatet visar att de tillfrågade lärarna är medvetna om att arbetslivs-, kultur- och samhällsundervisningsinslag är nödvändiga och självklara delar i sfi-undervisningen. Samtidigt visar det att de olika områdena får olika mycket uppmärksamhet och undervisas främst om med hjälp av olika undervisningsmetoder. Vardagslivsundervisningen visar sig i undersökningen vara det mest förekommande kulturundervisningsinslaget i sfi i Göteborg. I resultatet framgår det även att de praktiska tillvägagångssätten i arbetslivs-, kultur- och samhällsundervisningen är mindre vanligt förekommande. Vid analysen av möjliga samband kommer det fram att det finns en möjlig korrelation mellan lärarnas ämnesundervisningserfarenhet och deras val av undervisningsmetoder i den samhällsorienterade undervisningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectsfisv
dc.subjectkulturundervisningsv
dc.subjectundervisningsmetodersv
dc.subjectsamhällsinslagsv
dc.titleArbetslivs-, kultur- och samhällsinslag i svenskundervisningen för invandrare. En beskrivande undersökningsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record