"Jag kan inte köra idag. Min dotter är sjuk" En jämförande studie av läsbarhet i två sfi-läromedel
Sammanfattning
Att en lärobokstext som är avsedd för skolan har hög läsbarhet anses nog av
många som en självklarhet, speciellt de texter som är ämnade för dem som inte
har svenska som modersmål. De måste ju både lära sig det svenska språket och
ta till sig informationen i texten!
Men är det då självklart att så är fallet?
Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra sex texter från två olika
sfi-läromedel ur ett läsbarhetsperspektiv.
De tre frågor som är avsikten att besvara i denna studie är om texterna har hög
grad av läsbarhet enligt aktuell forskning, och om de skiljer sig åt ur ett
läsbarhetsperspektiv och i så fall vilka de huvudsakliga dragen är som skiljer
dem åt, och till sist vilken roll layouten spelar i fråga om läsbarhet. Med aktuell
forskning åsyftas forskning presenterad i denna studie, alltifrån Carl-Hugo
Björnsons (1968) beräkning av läsbarhetsindex (LIX) som fortfarande är aktuell,
till Anders Björkvalls (2009) presentation av layout. Det material som används
är SFI-boken och Mål 2. Faktorer som undersöks i texterna är de lexikaliska och
grammatiska textfaktorerna LIX- och OVIX-värde och meningsbyggnad, samt
texthelhetsfaktorerna explicit kausalitet, textbindning, röst och layout. Då grad
av röst i texterna undersöks, används de engelska termerna activity, orality och
connectivity som Monica Reichenberg (2000) tar upp i sin avhandling ”Röst och
kausalitet i lärobokstexter”.
Resultatet av studien visar att texterna från SFI-boken inte har så hög grad av
läsbarhet då det gäller den lexikaliska textfaktorn OVIX-värde, och
texthelhetsfaktorerna textbindning och explicit kausalitet. Däremot då det gäller
röst och layout är läsbarheten högre. Beträffande texterna från Mål 2 har de hög
grad av läsbarhet då det gäller de lexikaliska och grammatiska textfaktorerna,
och även texthelhetsfaktorerna explicit kausalitet, textbindning, activity och
orality. Då det gäller connectivity och layout blir emellertid läsbarheten lägre.
Studien visar även att layouten har betydelse för läsbarheten. Den ger texten
struktur, gör den tillgänglig för läsaren och väcker intresse.
Studiens omfattning är för liten för att grundligt täcka in alla
läsbarhetsfaktorer som är beforskade. Dock bör denna studie ge en inblick i
ämnet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2010-08-24Författare
Mattsson, Anneli L
Nyckelord
läsbarhet
sfi-läromedel
röst
kausalitet
layout
Språk
swe