• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tala är guld? Om flerspråkighet och den tysta perioden

Speken is goud? Over meertaligheid en de stille periode

Sammanfattning
Uppsatsen undersöker förekomsten av två olika former av tyst period bland flerspråkigt uppväxande barn med nederländska som ett av språken. Vidare undersöks vilka faktorer som skulle kunna bidra till att vissa barn har en tyst period medan andra inte har det. Två typer av tyst period har iakttagits: en förlängd tyst period innan barnet börjar tala nederländska (i jämförelse med barnets första ord på ett annat språk - i denna undersökning oftast svenska) som kan pågå tills barnet har fyllt 5 år, och en tyst period som uppstår efter det att barnet redan har börjat tala nederländska. Denna form av tyst period kan pågå från 1 år upp till 5 år. Båda formerna förekommer relativt frekvent: i respektive 11 % och 9 % av den totala gruppen. Bara ett fall har hittats där ett barn hade båda formerna av tyst period. För den tysta period som uppstår efter det att barnet redan har börjat tala nederländska har följande påverkansfaktorer hittats där gruppen med ’tysta’ barn skiljer sig från kontrollgruppen: antalet kontakttimmar mellan föräldrar och barn på nederländska, antalet timmar föräldrarna talar nederländska med varandra, antalet timmar syskonen talar nederländska med varandra. Andra undersökta faktorer, som t.ex. aktiviteter på nederländska och utvandring, har det i den här undersökningen inte haft en påvisad effekt.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Uppsatsen är skriven på nederländska, men kommer att bli översatt till svenska. Enkäten som slutsatserna är baserade på har genomförts via Google Documents. Det har kommit in 155 svarsformulär, varav 145 uppfyllde kraven för att kunna vara med i undersökningen. Uppsatsens 6:e kapitel innehåller omfattande förslag för vidare forskning.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23245
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
Student essay (1.029Mb)
Datum
2010-08-26
Författare
Ruttink, Mariska
Nyckelord
flerspråkighet
språkinlärning
enkätundersökning
tyst period
meertaligheid
taalverwerving
enquête-onderzoek
stille periode
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsats i nederländska
SPL 2010-010
Språk
other
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV