Visa enkel post

dc.contributor.authorRuttink, Mariska
dc.date.accessioned2010-08-26T13:27:48Z
dc.date.available2010-08-26T13:27:48Z
dc.date.issued2010-08-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23245
dc.descriptionUppsatsen är skriven på nederländska, men kommer att bli översatt till svenska. Enkäten som slutsatserna är baserade på har genomförts via Google Documents. Det har kommit in 155 svarsformulär, varav 145 uppfyllde kraven för att kunna vara med i undersökningen. Uppsatsens 6:e kapitel innehåller omfattande förslag för vidare forskning.sv
dc.description.abstractUppsatsen undersöker förekomsten av två olika former av tyst period bland flerspråkigt uppväxande barn med nederländska som ett av språken. Vidare undersöks vilka faktorer som skulle kunna bidra till att vissa barn har en tyst period medan andra inte har det. Två typer av tyst period har iakttagits: en förlängd tyst period innan barnet börjar tala nederländska (i jämförelse med barnets första ord på ett annat språk - i denna undersökning oftast svenska) som kan pågå tills barnet har fyllt 5 år, och en tyst period som uppstår efter det att barnet redan har börjat tala nederländska. Denna form av tyst period kan pågå från 1 år upp till 5 år. Båda formerna förekommer relativt frekvent: i respektive 11 % och 9 % av den totala gruppen. Bara ett fall har hittats där ett barn hade båda formerna av tyst period. För den tysta period som uppstår efter det att barnet redan har börjat tala nederländska har följande påverkansfaktorer hittats där gruppen med ’tysta’ barn skiljer sig från kontrollgruppen: antalet kontakttimmar mellan föräldrar och barn på nederländska, antalet timmar föräldrarna talar nederländska med varandra, antalet timmar syskonen talar nederländska med varandra. Andra undersökta faktorer, som t.ex. aktiviteter på nederländska och utvandring, har det i den här undersökningen inte haft en påvisad effekt.sv
dc.language.isoothersv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats i nederländskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2010-010sv
dc.subjectflerspråkighetsv
dc.subjectspråkinlärningsv
dc.subjectenkätundersökningsv
dc.subjecttyst periodsv
dc.subjectmeertaligheidsv
dc.subjecttaalverwervingsv
dc.subjectenquête-onderzoeksv
dc.subjectstille periodesv
dc.titleTala är guld? Om flerspråkighet och den tysta periodensv
dc.title.alternativeSpeken is goud? Over meertaligheid en de stille periodesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post