Show simple item record

dc.contributor.authorBergqvist Duran, Veronica
dc.date.accessioned2010-08-30T08:51:38Z
dc.date.available2010-08-30T08:51:38Z
dc.date.issued2010-08-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23248
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien var att undersöka hur lärarna i grundskolan 6-9 upplever utvecklingssamtal med föräldrar med utländsk bakgrund. Hur går det att genomföra samtalet? Vilka hinder och möjligheter finns? Hur överbryggar man hindren? Teori: Empirismen är teori som ligger bakom denna studie. Det var en explorativ undersökning, med kvalitativ inriktningen. Metod: Sju lärare deltog i den kvalitativa studien. Undersökningsinstrumentet var semi-strukturerade intervjuer som spelades in på band och transkriberades. Resultaten: Studiens resultat visade att lärarna upplever svårigheter, men också positiva aspekter i utvecklingssamtalet. Kulturella skillnader upplevs som ett stort hinder, särskilt föräldrarnas egen syn på skolan. Språkskillnader innebär också ett problem. Lärarna tycker att det kan bli missförstånd, dessutom är det inte lätt att använda tolk. De anser att svårigheter kan överbryggas genom en tydlig och öppen dialog, bättre användning av tolk och kontinuerliga kontakter med föräldrar.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT10-2611-10 U/Vsv
dc.subjectutvecklingssamtalsv
dc.subjectinvandrarbakgrundsv
dc.titleInterkulturell kommunikation. Hur lärarna upplever utvecklingssamtal med föräldrar med utländsk bakgrundsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record